HP kommer til Drupa med tre nøkkelord

PUBLISERT: 11 april 2024
OPPDATERT: 11 april
Markus Weiss var selvsikker på pressekonferansen. Foto: interpack.

Nøkkelordene for HP hos Drupa er automatisering, integrering og bærekraft, ord som de skal adressere gjennom tre teknologier.

Det var en godt forberedt og selvsikker Markus Weiss, General Manager EMEA hos HP Industrial Print, som åpnet HPs pressekonferanse i Düsseldorf. Han forklarte at HP har drevet utviklingen av digital transformasjon i trykkeribransjen de siste tjue årene og har svart på utfordringene som de fleste av bransjen står overfor. Han sier:

– Endringene handler om flere jobber i mindre opplag, at kostnadene øker og at vi må se etter tryggere leverandørkjeder. Mangelen på godt utdannet arbeidskraft må løses ved å skape mer attraktive arbeidsplasser, men også med mer integrert KI og automatisering. Flere selskaper vil konsolidere seg og kravene til bærekraft vil bare øke.

Tre nøkkelord

HPs tre stikkord for både Drupa, og de neste tjue årene generelt, er automatisering, integrering og bærekraft, og de vil ta opp dette med tre teknologier: Termisk blekkskriver, LEP og LEPx (liquid electrostatic print) som vil spre seg til flere segmenter som f.eks. samt HPs Intelligent Automation Platform basert på KI.

Nyheter hos Drupa

HP presenterer Indigo 120K, som er en B2 arkmatet skriver som produserer opptil 6000 ark i timen. Den har KI-basert farge- og kvalitetskontroll og er bygget slik at én mann kan håndtere to maskiner. Den har en ny ECO-modus som sikrer lavere ressursforbruk, sier HP.

HP Indigo 18K er en «swiss army knife» som kan utføre dobbeltsidig utskrift i én omgang. Den kan skrive ut på transparente, flate medier og tykt papir. Som noe helt nytt er den utstyrt med Auto Alarm Agent som er et maskinlæringsverktøy basert på KI-bildekvalitetsdeteksjon.

Markus Weiss innrømmer at det vil ta fem til ti år før HPs Indigo-trykkteknologi når offsetnivå. Inntil da ser han HPs maskiner sameksistere på offsettrykkerier for å sikre at HPs presser kan håndtere den stadig økende mengde oppgaver som kan gjøres i mindre og personlige opplag, mens de store opplagene går utmerket på offsetpressene.

HP Pagewide er i dag den største transformatoren av data fra analog til digital i HPs portefølje, sier Markus Weiss. I segmentene publisering, direktereklame og reklame har HP vokst med henholdsvis elleve, fjorten og tretten prosent det siste året. 25 prosent av alle bøker i USA i dag trykkes digitalt, og 2/3 av disse skrives ut på HP Pagewide-utstyr, ifølge HP.

I fjor ble Pagewide Advantage 220 lansert. Nå legger den til nye funksjoner som gjør at den kan skrive ut med høyere gramvekt, ha MICR-kapasitet, kan utføre profilering på trykk, skrive ut i ECO-modus, samt en rekke andre smarte funksjoner og selvsagt med oppgraderingsmulighet for eksisterende kunder.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Bølgepapp blir ny delmesse på Fespa neste år

Neste mai arrangeres Fespa. Temaet for messen er «The place for experts», som vil fremheve Fespa som et globalt møtested for ekspertise, forretningsutvikling innen trykking og visuell kommunikasjon. Denne uken ble det presentert to nye delmesser som lanseres i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Bølgepapp blir ny delmesse på Fespa neste år

Heidelberg lanserer betjeningsfri platehåndtering

Nå tar Heidelberg plateproduksjon til et nytt nivå ved å lansere Compact Pallet Loader (CPL) og Compact Bender, som kan integreres direkte i CtP-linjene.
Heidelberg_CPL
Heidelberg lanserer betjeningsfri platehåndtering

Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Torsdag 13. november kl. 09:00 (CET) arrangerer Xeikon sammen med Packnews et gratis webinar på engelsk med tittelen «Why is toner technology here to stay for label and packaging printing».
Frank-Jacobs-900x600-1
Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Konica Minolta viste prototype på sin nye etikettpresse på Labelexpo

Konica Minoltas AccurioLabel-maskinserie feiret nylig sitt 10-årsjubileum på Labelexpo Europe. På en pressekonferanse på messen ble detaljer om den neste versjonen av serien avduket, en maskin som sto på selskapets stand som prototype.
Toshi
Konica Minolta viste prototype på sin nye etikettpresse på Labelexpo