HP kommer til Drupa med tre nøkkelord

PUBLISERT: 11 april 2024
OPPDATERT: 11 april
Markus Weiss var selvsikker på pressekonferansen. Foto: interpack.

Nøkkelordene for HP hos Drupa er automatisering, integrering og bærekraft, ord som de skal adressere gjennom tre teknologier.

Det var en godt forberedt og selvsikker Markus Weiss, General Manager EMEA hos HP Industrial Print, som åpnet HPs pressekonferanse i Düsseldorf. Han forklarte at HP har drevet utviklingen av digital transformasjon i trykkeribransjen de siste tjue årene og har svart på utfordringene som de fleste av bransjen står overfor. Han sier:

– Endringene handler om flere jobber i mindre opplag, at kostnadene øker og at vi må se etter tryggere leverandørkjeder. Mangelen på godt utdannet arbeidskraft må løses ved å skape mer attraktive arbeidsplasser, men også med mer integrert KI og automatisering. Flere selskaper vil konsolidere seg og kravene til bærekraft vil bare øke.

Tre nøkkelord

HPs tre stikkord for både Drupa, og de neste tjue årene generelt, er automatisering, integrering og bærekraft, og de vil ta opp dette med tre teknologier: Termisk blekkskriver, LEP og LEPx (liquid electrostatic print) som vil spre seg til flere segmenter som f.eks. samt HPs Intelligent Automation Platform basert på KI.

Nyheter hos Drupa

HP presenterer Indigo 120K, som er en B2 arkmatet skriver som produserer opptil 6000 ark i timen. Den har KI-basert farge- og kvalitetskontroll og er bygget slik at én mann kan håndtere to maskiner. Den har en ny ECO-modus som sikrer lavere ressursforbruk, sier HP.

HP Indigo 18K er en «swiss army knife» som kan utføre dobbeltsidig utskrift i én omgang. Den kan skrive ut på transparente, flate medier og tykt papir. Som noe helt nytt er den utstyrt med Auto Alarm Agent som er et maskinlæringsverktøy basert på KI-bildekvalitetsdeteksjon.

Markus Weiss innrømmer at det vil ta fem til ti år før HPs Indigo-trykkteknologi når offsetnivå. Inntil da ser han HPs maskiner sameksistere på offsettrykkerier for å sikre at HPs presser kan håndtere den stadig økende mengde oppgaver som kan gjøres i mindre og personlige opplag, mens de store opplagene går utmerket på offsetpressene.

HP Pagewide er i dag den største transformatoren av data fra analog til digital i HPs portefølje, sier Markus Weiss. I segmentene publisering, direktereklame og reklame har HP vokst med henholdsvis elleve, fjorten og tretten prosent det siste året. 25 prosent av alle bøker i USA i dag trykkes digitalt, og 2/3 av disse skrives ut på HP Pagewide-utstyr, ifølge HP.

I fjor ble Pagewide Advantage 220 lansert. Nå legger den til nye funksjoner som gjør at den kan skrive ut med høyere gramvekt, ha MICR-kapasitet, kan utføre profilering på trykk, skrive ut i ECO-modus, samt en rekke andre smarte funksjoner og selvsagt med oppgraderingsmulighet for eksisterende kunder.

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Verdenspremiere på Drupa for Xeikons nye etikettpresse

Xeikon skal ha verdenspremiere på drupa 2024. Det er en etikettpresse som trykker med en ny, egenutviklet blekkserie.
Untitled Design - 1

Konica Minolta og Fujifilm utforsker en strategisk allianse?

Konica Minolta og Fujifilm Business Innovation Corp. kunngjør at de har signert et avtalememorandum om å utforske mulighetene for en strategisk allianse i segmentene multifunksjonsprinter (MFP), kontorprinter og produksjonsprinter.
fuji-konica

Siste nytt

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx