Posten satser stort med helautomatisk netthandelslager

PUBLISERT: 21 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Per Öhagen, konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Norge, starter nå arbeidet med å bygge Norges største helautomatiserte lagerløsning

Kraftig vekst i netthandelen og forventninger om kortere leveringstider gjør at Posten bygger Norges største helautomatiserte lagerløsning.

Satsingen er sentral i en større nordisk offensiv for å styrke konsernets netthandelstilbud med raskere og grønnere leveranser.

Helautomatisk lager på Berger

Det helautomatiske lageret skal bygges i et lokale på 36 000 kvadratmeter på Berger utenfor Oslo. I den nye lagerløsningen vil nye digitale løsninger og automatiserte prosesser ta hånd om all logistikk fra man har trykket på kjøpsknappen i nettbutikken til varen leveres.

Her vil det bli plukket, pakket og kjørt ut pakker til netthandlere på hele Østlandet frem til klokken ni på kvelden. Dette vil øke effektiviteten og redusere leveringstiden kraftig slik at netthandlere vil få pakker levert på døren bare timer etter at handelen er utført på nettet.

Full sporbarhet og kontroll

Den nye digitale løsningen gir kundene full sporbarhet og kontroll over ordrene og produktene fra kjøp til leveranse.

– Dette er en av flere viktige komponenter i vår strategiske satsing for å tilby en mer komplett netthandelsløsning i Norden. sier Per Öhagen, konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Norge.

– Det ligger høye ambisjoner bak satsingen som er viktig for å styrke konkurransekraften til våre kunder og spesielt i kampen mot internasjonale nettgiganter.

– Den nye og helautomatiserte lagerløsningen, kombinert med våre fleksible leveringstjenester, vil styrke kundeopplevelsen og redusere leveringstiden samtidig som det styrker leveringskvaliteten for nettbutikkene.

To viktige avtaler inngått

I etableringen av den nye tredjeparts logistikkløsningen har Posten inngått to viktige avtaler. Swisslog vil gi effektivisering i den fysiske håndteringen av varer, mens Tiqqe vil sikre høyt nivå på den skybaserte integrasjon mellom nettbutikker, markedsplasser, lager, leveranser og eventuelle returer.

Sammen med partnere jobber konsernets innovasjonsmiljøer med utvikling av tjenesten og i tett dialog med en rekke nettbutikker vil ny funksjonalitet lanseres løpende.

Swisslog er et internasjonalt selskap som leverer automatisert lagersystemer, et såkalt AutoStore. Det robotiserte systemet sørger for en effektiv plukking av netthandelsvarer.
Når dette kombineres med Postens digitale løsninger og Tiqqes skyløsninger som gir full integrering mot de fleste nettbutikker og markedsplasser, vil Posten og Bring tilby kundene en kvalitet og bredde i tjenestene ingen andre gjør i det nordiske markedet.

«Hylleløs»

Shelfless er navnet på den nye tjenesten som Posten-konsernet tilbyr nettbutikker under merkevaren Bring. Nettbutikkene trenger ikke egne hyller, lager, plukk og pakk eller administrasjon for å få sendt ut varene slik som mottaker ønsker det.

Shelfless er en fulfilment-tjeneste fra Bring som gjør at kundene kan konsentrere seg om sin nettbutikk og sluttkundene.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som skal forenkle og verdiøke handel og kommunikasjon for mennesker og virksomheter i Norden. Visjonen er å gjøre hverdagen enklere og verden mindre. Konsernet møter markedet med to merkevarer; Posten for det norske folk og Bring for bedrifter i Norden.

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Produksjon av papir og kartong dalte i 2022

Foreløpig statistikk for 2022 utgitt av Cepi, Confederation of European Paper Industries, viser effektene av høye energipriser og erodering av økonomisk vekst i EU og verden. Sektoren kan imidlertid dra nytte av positive langsiktige trender, som EUs grønne industriplan kan få fart på.
Pappersproduktion

Sopp omvandler tre til filmmateriale

wood-film-utvald

Metsä Board tredubbelt belönat för sitt arbete inom hållbarhet

Metsä Board har för andra gången trippelbelönats för sitt ambitiösa hållbarhetsarbete av den globala ideella miljöorganisationen CDP.
metsa-cdp-utvald

Sveriges Bryggerier efterlyser blåbackar och returglasflaskor

Inför de kommande storhelgerna vädjar nu Sveriges Bryggerier till allmänheten: lämna in era returbackar och returglasflaskor!
blue-back-utvald