Nye muligheter for deling av informasjon med 2D-merking

PUBLISERT: 5 mai 2020
OPPDATERT: 26 januar

||Salgssjef i ACT Logimark, Espen Øverbø, forteller at alt ligger til rette for at flere bransjer tar i bruk dynamiske koder.

– Teknologien er på plass. Nå gjenstår det bare å få samlet bransjen om en kode, sier IDM og ansvarlig for dagligvarebransjen i GS1 Norway, Renate Arntsen.

2D-kode er en fellesbetegnelse for en digitalt avlesbar kode, som i tiden som kommer vil erstatte den nåværende strekkoden. Fordi 2D-koden kan inneholde langt mer informasjon enn den «vanlige» lineære strekkoden, åpnes det for at bransjeaktører nå kan dele langt mer informasjon om enkeltprodukter.

Finn ut mye om produktet
– Å kunne lande på en felles 2D-kode vil forenkle informasjonsdelingen i hele verdikjeden og helt ut til forbruker, sier Renate Arntsen, GS1 Norway.

Ved å skanne 2D-kodene kan man finne ut hvor produktet er laget, hvem som har laget det, ingredienser, allergener, karbonavtrykk, matoppskrifter, med mer.

– Den nye koden er også et bidrag til en mer bærekraftig utvikling, da produktene kan prises mer dynamisk etter holdbarhet, noe som kan bidra til at produktene blir solgt og ikke kastet, sier Arntsen i en artikkel på nettsiden til GS1.

Hun forteller videre at mulighetene med informasjonsdeling aktualiseres med EU-kommisjonens Green Deal og ønsket om å revidere EUs forbrukerlov.

– Forbrukere skal få vite mer om levetid, tilgjengelighet av reparasjonstjenester, reservedeler og reparasjonsmanualer når de kjøper produkter i fremtiden. Dette er nok bare begynnelsen på krav som kommer rundt merking av produkter, sier hun.

Orkla ser muligheter

Orkla er et av selskapene som ser muligheter med 2D-merking, som leverandør til dagligvarehandelen.

– Fryst pizza har jo sjelden problemer med holdbarhet, så for vår del handler dette om informasjonsdeling, sier Einar Arve Nordang, Supply Chain manager for Orkla Foods Norge, og delaktig i Grandiosa-produksjonen på Stranda.
– Den store fordelen for oss, slik jeg ser det, ligger i at vi kan invitere til mer interaktivitet med våre sluttkunder. Dette åpner muligheten for å tilby sporing på alle råvarer, eller engasjere med «promotions» og aktiviteter kundene kan være med på, sier Nordang.

–  I dag får vi strekkoden trykket og klar på emballasjen, men skal vi kunne nyttiggjøre oss mulighetene ny teknologi gir oss, må vi nok trykke QR eller lignende på emballasje i sanntid, sier Einar Arve Nordang i Orkla Foods.
I dag benyttes det tre forskjellige dynamiske koder til merking av produkter: GS1 Databar, GS1 Datametrix og GS1 QR.

Ikke gjort over hatten
Salgssjef i ACT Logimark, Espen Øverbø, forteller at alt ligger til rette for at flere bransjer tar i bruk dynamiske koder.

Flere selskaper, som ACT Logimark, jobber både med software og hardware rundt merking av produkter, emballasje og lastbærere, og har levert strekkodeløsninger siden 1990.

Men en markedstilpassing til 2D er ifølge Renate Arntsen ikke gjort over natten. Utover det rent tekniske, er den største utfordringen å få hele bransjen til å enes om én standard for 2D koding. På den måten unngår man flere typer merking på ett og samme produkt.

– Å kunne lande på en felles 2D-kode vil forenkle informasjonsdelingen i hele verdikjeden og helt ut til forbruker. Dette vil være mulig dersom man tidlig går i dialog og finner en god løsning som alle kan benytte seg av.
– Dagligvarebransjen har gode rutiner for samarbeid gjennom STAND.no, noe som gir meg tro på at vi kan lykkes også i denne prosessen, avslutter IDM og ansvarlig for dagligvarebransjen hos GS1 Norway, Renate Arntsen.

Les mer om 2D-koder hos GS1 Norway

 

Les mer

Produksjon av papir og kartong dalte i 2022

Foreløpig statistikk for 2022 utgitt av Cepi, Confederation of European Paper Industries, viser effektene av høye energipriser og erodering av økonomisk vekst i EU og verden. Sektoren kan imidlertid dra nytte av positive langsiktige trender, som EUs grønne industriplan kan få fart på.
Pappersproduktion

Sopp omvandler tre til filmmateriale

wood-film-utvald

Metsä Board tredubbelt belönat för sitt arbete inom hållbarhet

Metsä Board har för andra gången trippelbelönats för sitt ambitiösa hållbarhetsarbete av den globala ideella miljöorganisationen CDP.
metsa-cdp-utvald

Sveriges Bryggerier efterlyser blåbackar och returglasflaskor

Inför de kommande storhelgerna vädjar nu Sveriges Bryggerier till allmänheten: lämna in era returbackar och returglasflaskor!
blue-back-utvald

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx