interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

PUBLISERT: 15 april 2025
OPPDATERT: 15 april

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.

– Har du gått glipp av påmeldingsfristen, kan jeg bare oppfordre deg til å kontakte oss igjen, sier Thomas Dohse. Planleggingen pågår fortsatt. Vi undersøker hver forespørsel individuelt og prøver å finne de riktige løsningene. interpack arrangeres i Düsseldorf 7. – 13. mai 2026.

Tydelige haller

interpack har en rekke hovedområder som dekkes av utstillerne. Det dreier seg om løsninger for mat, drikke, konfekt, bakevarer, legemidler, kosmetikk, non-food og industrivarer. De har egne haller. Den ekspansive delen i hjertet av interpack – emballasjematerialer og emballasjevarer – sammen med maskiner for merking og merking, produksjon av emballasjemateriale og integrert emballasjetrykk, er også samlet i sine egne haller. Seksjonen med firmaer som leverer komponenter har for første gang to egne haller.

I tider med samfunnsmessige og geopolitiske omveltninger er dialog innenfor dette globale fellesskapet viktigere enn noen gang. Digitalisering, ressurspriser, forsyningskjeder, nye reguleringer, endret forbrukeratferd og krav om mer bærekraft – alt dette påvirker sektoren og endrer forretningsmodeller og produksjonsprosesser. På interpack skal fremtidsrettede løsninger presenteres, drivkrefter tilføres og bærekraftig, effektiv og sikker emballasje og prosessmetoder arbeides sammen.

Fremtidsrettede temaer

For å møte dagens utfordringer i bransjen, fokuserer interpack 2026 spesifikt på fremtidsrettede temaer.

Smart Manufacturing er synonymt med mer intelligent, bærekraftig og økonomisk produksjon. Maskinseksjonen hos interpack presenterer nye løsninger for dette – for eksempel innenfor områdene KI-støttede systemer, robotikk, automasjon, intelligent kontroll, «verdi fra data» og ressurseffektivitet.

Innovative Materials fokuserer på omtrent 1000 utstillere i emballasjeseksjonen. Nye plastmaterialer, fiberbaserte materialer og intelligente belegg er eksempler. Monomaterialer, biobaserte løsninger og Design for Recycling fremmer sirkulær bruk og reduserer materialbruk.

Alt dette krever kvalifiserte medarbeidere. Future Skills dreier seg om transformasjonen av arbeidslivet innenfor sektoren. Fokus er på kvalifisering, promotering av unge talenter, digital kunnskap og ferdighetene som kreves for fremtidssikre prosesser og teknologier.

– Bransjen blir formet av to sentrale trender, bærekraftige emballasjeløsninger som cellulosebaserte eller monomaterialer, pluss økende automatisering, for å redusere avhengigheten av kvalifisert personell på enkelte områder. Samtidig blir noe klart: godt trente medarbeidere er fortsatt avgjørende. Det viktigste bedrifter kan gjøre for å skille seg ut er å tilby sine ansatte meningsfulle oppgaver som lar dem virkelig påvirke, sier Markus Rustler, president og administrerende direktør i Theegarten-Pactec og administrerende direktør i interpack 2026.

Flere spesielle arrangementer er inkludert i programmet ved siden av selve messen. De inkluderer Spotlight Forum, hvor eksperter diskuterer aktuelle trender i sektoren. Start-Up Zone bringer nye ideer og nye perspektiver til scenen. Med Women in Packaging fokuserer interpack på kvinnelige kvalifiserte fagfolk og deres rolle i bransjen.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Pinlige budskap på plastposer for å avskrekke bruk

Vi kan ikke unnslippe den evige debatten om den potensielle innvirkningen av bæreposer av plast på miljøet. EU vil ikke at vi skal konsumere mer enn 40 per person per år og de nå fjernede høye avgiftene brakte forbruket i Sverige ned til godt under dette tallet. Kanskje dette eksemplet fra Canada er en måte å sikre at antallet holdes nede uten skatter eller avgifter? Og også med humor som instrument.
Pasar1x

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

Vant priser for årets beste plastgrep

Lerum, Arla, Trioworld Lundin og Den Stolte Hane vant årets Plastløftepriser for sin innovative og bærekraftige emballasje.
plastloftet-vinnere3

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot