AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association) arrangerte en konferanse i samarbeid med ProPak Asia i Bangkok. Selskapet Aire Global viste der kraften KI gir til emballasjedesignprosessen. Diageo har tatt dette til etterretning og åpner i en kort periode for en mulighet til å bruke KI til å designe en etikett for deres whiskymerke Johnnie Walker.
Nå har Diageo tatt dette et skritt videre, og gir gjester som besøker Johnnie Walker Princes Street Spirit Tourism Experience i Edinburgh, Skottland, en mulighet til å oppdage Johnnie Walker x Scott Naismith. Det er en generativ KI-drevet opplevelse som lar gjestene med-designe en personlig flaske for Johnnie Walker Blue Label. Opplevelsen er kun tilgjengelig i Edinburgh og er planlagt å vare fra 1. – 31. august. Det antas å være den første noensinne som kombinerer skotsk whisky, kunst og KI i verdensklasse.
Besøkende vil svare på tre enkle spørsmål som vil påvirke nøkkeltemaer i den skotske kunstneren Scott Naismiths arbeid, og til slutt påvirke flaskedesignet deres. De enkle spørsmålene vil generere forskjellige farger, steder, kunstneriske stiler og tider på dagen, noe som resulterer i en unik flaske som vil bli skrevet ut på få minutter.
Opplevelsen er drevet av ‘Project Halo’, en Diageo Breakthrough Innovation som lar merkevarer og forbrukere samskape personlig etikettdesign/produktkunst. Lanseringen kommer etter hvert som forbrukere i økende grad søker unike opplevelser og produkter som signaliserer tilhørighet, status og personlighet, enten det er til seg selv eller andre, sier selskapet.
Diageos Breakthrough Innovation-team er forpliktet til aktivt å søke partnere å samarbeide med for å teste og lære banebrytende ideer. «Project Halo» fortsetter denne forpliktelsen, med Diageo som samarbeider med bransjeeksperter, inkludert Phantom, Amazon AWS, Hybrid Software, GMG og Roland DG. Diageo har for eksempel utnyttet den siste utviklingen innen generativ KI gjennom Amazons Titan-modell, som sikrer etisk beskyttelse av kunstnernes arbeid samtidig som det lar forbrukere samskape.
Gjester kan få tilgang til opplevelsen med hvert kjøp av Johnnie Walker Blue Label i butikkens butikk i hele august. Flaskedesignelementet kan kompletteres uten ekstra kostnad med en bookbar ekspertledet smaking av Johnnie Walker Blue Label, samt en guidet smaking av den begrensede utgaven av Johnnie Walker Blue Label ‘Elusive Umami’, i rooftop Explorers’ Bothy-bar.