Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

PUBLISERT: 26 september 2023
OPPDATERT: 26 september

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles «Sveriges mest kjøpte bil» – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av «grønn» bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.

Merkevareeier Cloetta skriver i en pressemelding at Ahlgrens bilers nye posedesign inkluderer landskapsmotiver inspirert av svenske landeveier. Bilene finnes i ulike smaker og hver smak har fått et tilpasset landskap basert på smaksprofil. Fonten og logoen er modernisert med mykere former og i tillegg har «vinduet» på posen nå fått en form som etterligner formene til godtebilene.

– Med det nye designet ønsker vi å inspirere forbrukere til lekenhet og glede, sier Clara Salomon, Senior Brand Manager i Cloetta.

I tillegg til det nye emballasjedesignet er også materialet i godteposen nytt og består nå av et «grønt» emballasjemateriale kalt PlantPack, utviklet av Cloetta. Materialet består av opptil 50 prosent av bio-polyetylen (bio-PE) som er produsert med sukkerrør som råstoff.

– Cloetta har ambisiøse klimamål rettet mot å redusere klimagassutslipp i henhold til Parisavtalen. Ved å bruke emballasjematerialer med en viss mengde plantebasert plast nærmer vi oss vårt overordnede klimamål om å redusere klimafotavtrykket vårt med 46 prosent før 2030, sier Marielle Carlsson, Sustainability Affairs i Cloetta.

Cloetta skriver at det er første gang på 15 år at Ahlgrens biler får nytt emballasjedesign.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2023
jp.press@jppa.one

Startet med mislykkede marshmallows
Historien om Ahlgrens biler, som fikk tilnavnet «Sveriges mest kjøpte bil», startet i 1953 da Ahlgrens godterifabrikk i Gävle bestemte seg for å prøve å begynne å produsere marshmallows. Resultatet ble slett ikke som forventet – i stedet for den tiltenkte marshmallow-formen, viste det seg å være små skumgodteribiter som liknet biler i formen..!.
Men bilene smakte godt og de bestemte seg for å ikke endre noe og begynne å selge «godteribilene». Til å begynne med het godteriproduktene Skumbiler og de ble solgt i godterikiosker for en krone hver…
I løpet av 70-tallet ble de kalt Ahlgrens biler og nå har de «rullet» i mer enn 70 år. I løpet av årene har noen nye modeller og farger kommet til, men smaken av originalen er og forblir urørt. (Kilde Cloetta)

Siste nytt

Smurfit Westrock tar grep på pappkartongen

Smurfit Westrock har lansert sin nye Bag-in-Box Powergrip, som skal hjelpe bedrifter med å oppfylle EUs kommende, strengere emballasjekrav i henhold til emballasje- og emballasjeavfallsforordningen (PPWR).
pappvinkartong
Smurfit Westrock tar grep på pappkartongen

Selvbetjeningsbutikkene la grunnlaget for plastmaterialenes utvikling

Hvordan ble plastmaterialer et viktig materiale i selvbetjeningsbutikken? Karl Holmberg, en fersk doktorgradsstudent ved Institutt for statsvitenskap ved Lunds universitet, har fullført doktorgraden sin om dette.
med-bok
Selvbetjeningsbutikkene la grunnlaget for plastmaterialenes utvikling

Nå kan fiberbaserte skrukorker konkurrere prismessig med plast

Blue Ocean Closures' (BOC) nyeste generasjon av fiberbaserte skrukorker kan nå produseres til samme eller lavere materialkostnad enn fossil plast, samtidig som energiforbruket i produksjonen er opptil nitti prosent lavere.
BOC1
Nå kan fiberbaserte skrukorker konkurrere prismessig med plast

Konica Minolta viste prototype på sin nye etikettpresse på Labelexpo

Konica Minoltas AccurioLabel-maskinserie feiret nylig sitt 10-årsjubileum på Labelexpo Europe. På en pressekonferanse på messen ble detaljer om den neste versjonen av serien avduket, en maskin som sto på selskapets stand som prototype.
Toshi
Konica Minolta viste prototype på sin nye etikettpresse på Labelexpo

Les mer

Selvbetjeningsbutikkene la grunnlaget for plastmaterialenes utvikling

Hvordan ble plastmaterialer et viktig materiale i selvbetjeningsbutikken? Karl Holmberg, en fersk doktorgradsstudent ved Institutt for statsvitenskap ved Lunds universitet, har fullført doktorgraden sin om dette.
med-bok
Selvbetjeningsbutikkene la grunnlaget for plastmaterialenes utvikling

Nå kan fiberbaserte skrukorker konkurrere prismessig med plast

Blue Ocean Closures' (BOC) nyeste generasjon av fiberbaserte skrukorker kan nå produseres til samme eller lavere materialkostnad enn fossil plast, samtidig som energiforbruket i produksjonen er opptil nitti prosent lavere.
BOC1
Nå kan fiberbaserte skrukorker konkurrere prismessig med plast

Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nå klart

Metsä Board har fullført et moderniseringsprosjekt til 60 millioner euro ved sin kartongfabrikk i Simpele. Den oppgraderte maskinen er nå i full drift, og det fornyede falsekartongproduktet MetsäBoard Classic FBB er klart for levering til kunder.
Modernised-Simpele-board-machinex
Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nå klart

Karri Koskela er administrerende direktør i Wipak og ny styreleder i Flexible Packaging Europe (FPE)

Den nyvalgte styrelederen i Flexible Packaging Europe (FPE), Karri Koskela, administrerende direktør i Wipak, ønsker å avlive misoppfatninger om plast – selv om det føles like utfordrende som å løpe et ultraløp. Han ønsker å påvirke emballasjelovgivningen slik at den er basert på fakta og ikke på følelser.
karri-koskola933A0142x
Karri Koskela er administrerende direktør i Wipak og ny styreleder i Flexible Packaging Europe (FPE)