Smurfit Westrock tar grep på pappkartongen

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 22 oktober 2025
OPPDATERT: 22 oktober
Tar grep: Smurfit Westrock med ny løsning for kartonger for flytende varer.

Smurfit Westrock har lansert sin nye Bag-in-Box Powergrip, som skal hjelpe bedrifter med å oppfylle EUs kommende, strengere emballasjekrav i henhold til emballasje- og emballasjeavfallsforordningen (PPWR).

Den nye emballasjeløsningen er utviklet av Smurfit Westrocks fabrikk i Turnhout, Belgia, og er designet for å erstatte tradisjonelle beholdere og bokser laget av høydensitetspolyetylen (HDPE) i størrelser fra to til fem liter. Smurfit Westrock er den europeiske markedslederen innen Bag-in-Box-løsninger, og tilbyr komplett ekspertise fra lim og tilbehør til poser, kraner, esker og komplette fyllelinjer.

Bag-in-Box Powergrip kan blant annet brukes til rengjøringsprodukter, oljer og (agro)kjemiske produkter. Emballasjen består av en pappeske laget av solid papp med et integrert tosidig håndtak, som gjør det enkelt å helle med én hånd. Den indre vakuumposen forhindrer at innholdet skvulper under helling, og reduserer dermed risikoen for søl. Designet inneholder opptil 75 % mindre plast enn lignende HDPE-løsninger, samtidig som det sikrer bedre beskyttelse av innholdet.

– Med 2030 som frist for den nye EU-forordningen om emballasje og emballasjeavfall, står mange bedrifter overfor det å måtte revurdere emballasjestrategiene sine. Med lanseringen av Bag-in-Box® Powergrip viser Van Mierlo hvordan innovasjon kan oversette regulatoriske krav til nye muligheter – og skape bærekraftige, praktiske og konkurransedyktige løsninger for kunder på tvers av bransjer, sier Matthias Hoskens, daglig leder hos Smurfit Westrock Van Mierlo.

– Vi ser at reguleringer og bærekraft nå virkelig går hånd i hånd. Bag-in-Box Powergrip adresserer begge deler samtidig som det gir kundene våre konkrete driftsfordeler.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Første biobaserte smeltelim som tåler resirkulert emballasje og frysetemperaturer

Kiilto lanserer det første nesten utelukkende biobaserte smeltelimet for resirkulert emballasje. Limet fungerer for resirkulert emballasje og tåler frysing.
Kiilto2x-1024x683
Første biobaserte smeltelim som tåler resirkulert emballasje og frysetemperaturer

RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Markedet for RFID-brikker vokser med mellom tjue og tjuefem prosent per år. I fjor ble det produsert trettini milliarder brikker globalt. Et stort område er selvfølgelig kredittkort, men teknologien er mye brukt til produktmerking, og mer er forventet.
Dieroff
RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Heidelberg lanserer betjeningsfri platehåndtering

Nå tar Heidelberg plateproduksjon til et nytt nivå ved å lansere Compact Pallet Loader (CPL) og Compact Bender, som kan integreres direkte i CtP-linjene.
Heidelberg_CPL
Heidelberg lanserer betjeningsfri platehåndtering