Konica Minolta viste prototype på sin nye etikettpresse på Labelexpo

PUBLISERT: 22 oktober 2025
OPPDATERT: 22 oktober
Toshi Uemura ønsket velkommen med et tradisjonelt japansk bukk. Pressekonferansen deltok også Tony Charlet, administrerende direktør i MGI Digital Technology.

Konica Minoltas AccurioLabel-maskinserie feiret nylig sitt 10-årsjubileum på Labelexpo Europe. På en pressekonferanse på messen ble detaljer om den neste versjonen av serien avduket, en maskin som sto på selskapets stand som prototype.

Toshi Uemura har tittelen Executive Officer og Head of Industrial Print, Konica Minolta Europe. Han var stolt over å kunne si at i løpet av de ti årene siden introduksjonen har over sytten hundre maskiner blitt installert på verdensmarkedet. Fordelingen mellom Europa, USA og Asia er ganske lik prosentvis.

– Jeg er også stolt over å kunne si at våre presser inntar en ledende posisjon sammen med fem andre merker når det gjelder hvilke som er raskest. Dette er ifølge en undersøkelse fra IDC, sa han.

Den nye pressen, som forventes å bli lansert neste år, har fire egenskaper ifølge Toshi Uemura.

– Vår intensjon er å ta automatisering og produktivitet til nye høyder. Automatisering blir stadig viktigere ettersom det blir stadig vanskeligere å finne dyktige operatører. Den nye maskinen vil være svært enkel å betjene.

Konica Minoltas prototype bygger på den velprøvde suksessen til AccurioLabel 230, og er ifølge selskapet posisjonert som den perfekte løsningen for digital etikettproduksjon i mellomklassen. For kunder som ønsker det, kan den utstyres med Intelligent Quality Optimiser (IQ) som forenkler arbeidsflyter, muliggjør lengre utskriftsopplag på opptil 1600 lineære meter og sikrer nøyaktig fargeregistrering selv ved full hastighet (23,4 m/min). Utskriftsoppløsningen er også økt til 1200 x 2400 dpi. På Labelexpo ble prototypen demonstrert sammen med Konica Minoltas portefølje av digitale arbeidsflytløsninger for etikett- og emballasjeproduksjon i samarbeid med MGI Digital Technology.

Prototypen, som lanseres neste år, vakte stor interesse.

På standen var også MGIs JETvarnish 3D Web 400 for digital etterbehandling, MGIs Octopus Web for hybrid digital stansing og etterbehandling, og GM DC350Mini Basic for semi-roterende stansing og laminering utstilt.

Konica Minolta er fast bestemt på å kapitalisere på det voksende markedet – som ifølge analytikere fra Smithers Pira forventes å vokse med nesten 60 % til 20 milliarder dollar innen ti år, innen 2032.

– Vi er i forkant av digital etikettproduksjon, noe som gir spennende muligheter for leverandører av trykkeritjenester. Ifølge Smithers Pira forventes markedet å vokse med nesten seksti prosent til en verdi av tjue milliarder dollar innen 2032, sa Toshi Uemura.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Bølgepapp blir ny delmesse på Fespa neste år

Neste mai arrangeres Fespa. Temaet for messen er «The place for experts», som vil fremheve Fespa som et globalt møtested for ekspertise, forretningsutvikling innen trykking og visuell kommunikasjon. Denne uken ble det presentert to nye delmesser som lanseres i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Bølgepapp blir ny delmesse på Fespa neste år

Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Torsdag 13. november kl. 09:00 (CET) arrangerer Xeikon sammen med Packnews et gratis webinar på engelsk med tittelen «Why is toner technology here to stay for label and packaging printing».
Frank-Jacobs-900x600-1
Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge

Grønt Punkt Norge: – Emballasjebransjen står overfor en bølge av nye krav. Vår jobb er å gjøre veien til gode løsninger enklere.
emballasjeutstillere
Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge