Karri Koskela er administrerende direktør i Wipak og ny styreleder i Flexible Packaging Europe (FPE)

PUBLISERT: 22 oktober 2025
OPPDATERT: 22 oktober
Karri Koskela er administrerende direktør i Wipak og ny styreleder i Flexible Packaging Europe (FPE). Foto: Wipak

Den nyvalgte styrelederen i Flexible Packaging Europe (FPE), Karri Koskela, administrerende direktør i Wipak, ønsker å avlive misoppfatninger om plast – selv om det føles like utfordrende som å løpe et ultraløp. Han ønsker å påvirke emballasjelovgivningen slik at den er basert på fakta og ikke på følelser.

– Mange tror at emballasjebransjen er kjedelig, men det stemmer ikke, sier Wipak-sjef Karri Koskela, og gir et ferskt eksempel fra sykehusverdenen.

Leger opererer i økende grad pasienter ved hjelp av roboter – selv eksternt. Kirurgen kan være i Helsingfors mens roboten opererer pasienten i New York. Legen må imidlertid være sikker på at kirurgisk hygiene opprettholdes. Derfor pakkes robotens armer inn i sterile poser, og produksjonen av disse krever emballasjeindustriens ekspertise.

— Bruken av såkalte Steriking-poser til robotinstrumenter øker stadig, sier Koskela.

Posene som garanterer pasientsikkerhet unngikk å bli inkludert på EUs liste over engangsplast (SUP-direktivet) i 2019.

Lovgiverne hadde gode intensjoner om å redusere plastavfallet i havene, men implementeringen av direktivet har møtt på problemer.

— Hvis lovgivningen lages for raskt og basert på populistiske synspunkter, blir resultatet halvferdig. Dessverre var det tilfellet med SUP-direktivet, sier Koskela.

Nå har han sitt livs sjanse til å påvirke beslutningstakere slik at de får tilgang til faktabasert kunnskap direkte fra aktører i bransjen. I juni ble han valgt til styreleder i bransjeforeningen Flexible Packaging Europe (FPE) – den første finnen som har hatt stillingen.

Plast forlenger holdbarheten

— Jeg har allerede sittet i FPEs styre tidligere, så jeg er kjent med arbeidet. Mitt styreverv er en fortsettelse av FPEs tidligere arbeid, som fokuserte på emballasjeavfallsforordningen. Det er også viktig at fremtidig lovgivning er gjennomførbar og gunstig for industrien, og at materialene faktisk kan resirkuleres, sier Koskela.
Organisasjonen har forsøkt å påvirke viktige interessenter – Europaparlamentet og Kommisjonen – og har blant annet arrangert diskusjonsmøter for å skape en reell dialog mellom lovgivere og bedrifter.

— Det har fungert bra. Vi har kunnet forklare beslutningstakere hvorfor visse krav er umulige å implementere og hvilke områder de skal fokusere på. De har begynt å innse at fleksibel plast – eller aluminium – ikke alltid er dårlig, men noen ganger til og med den beste løsningen. Fleksibel plast kan være mer miljøvennlig enn alternative materialer. Hvis for eksempel kjøtt pakkes i papir i stedet for plast, blir det raskere dårlig, og holdbarheten reduseres.

— Da blir den totale miljøpåvirkningen av papiremballasje negativ sammenlignet med plast, bemerker Koskela.

Et scoop selger bedre enn fakta

Imidlertid endrer ikke offentlige holdninger seg raskt. Koskela sammenligner det mer med et ultraløp enn et maraton.

— Man får dramatiske bilder av ulempene med plast – en skilpadde som sitter fast i en plastpakke, for eksempel. I media selger et scoop bedre enn tørre fakta. Jeg skulle ønske at influensere kunne våge å legge følelser til side og produsere innhold basert på fakta.

En annen utfordring er at forbrukerne heller velger klar plastemballasje enn en som ikke er like gjennomsiktig fordi den er laget av resirkulert materiale.

Koskela er likevel fornøyd med FPEs sterke medlemsbase, som inkluderer alle store og mellomstore bedrifter i bransjen, samt mange mindre aktører.

— En felles stemme er grunnlaget for innflytelse, sier han.

Det grønne alternativs popularitet vokser

FPE-formannen mener at i tillegg til å forbedre resirkulerbarheten til fleksibel plastemballasje, må også de grunnleggende prinsippene for selve resirkuleringssystemene diskuteres. For andre emballasjematerialer enn plast – som fiber, glass og metall – er prisen på resirkulert og jomfruelig materiale nesten den samme, takket være effektive resirkuleringssystemer.

— Lovgivningen om mat- og sykehusemballasje inneholder også inkonsekvenser. Lovgivningen om mathygiene forbyr noen ganger bruk av kjemisk resirkulerte råvarer, sier Koskela.

Han ønsker å forbedre driftsforholdene til FPE-medlemmene og har også styrt Wipak i en ny retning. Selskapet har investert flere millioner euro i mer miljøvennlige produksjonsprosesser. Wipaks raskest voksende produktlinje er den resirkulerbare Green Choice-serien.

Koskela er entusiastisk over nye muligheter i emballasjeindustrien, som digitale vannmerker som er usynlige for øyet, men som kan leses av en optisk enhet.

— Vårt Digital Choice-konsept kan forbedre resirkulering og beskytte emballasje mot forfalskning. Det kan også brukes på andre måter. For eksempel kan forbrukeren ta et bilde av produktet med mobiltelefonen sin og bli lenket til en nettside med oppskrifter for det aktuelle produktet, sier Koskela.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050