
Feil gebyrer innenfor det utvidede produsentansvaret i Danmark truer sirkulær økonomi og dansk konkurranseevne, skriver Smurfit Westrock i en pressemelding.
Smurfit Westrock etterlyser justeringer slik at dokumentert miljøvennlige materialer som bølgepapp ikke belastes med vesentlig høyere kostnader enn mindre miljøvennlige materialer.
1. oktober 2025 trer den nye lovgivningen om utvidet produsentansvar for emballasje i kraft i Danmark. Målet er å øke resirkuleringen og redusere miljøpåvirkningen ved å legge både det økonomiske og organisatoriske ansvaret for emballasje på selskapene som markedsfører den.
Smurfit Westrock sier at de ønsker lovens intensjoner velkommen, men advarer om at dagens utforming kan ha motsatt effekt.
Gebyrer som ikke gjenspeiler verdien eller miljøfordelene
Selskapet påpeker at dagens regler vil medføre betydelig høyere kostnader for materialer med dokumentert høy resirkuleringsgrad og lav klimapåvirkning, som bølgepapp. Resultatet er en negativ miljøpåvirkning, færre investeringer i bærekraftige løsninger og en forverring av dansk industris konkurranseevne.
Bølgepapp er laget av fornybare råvarer fra sertifisert skogbruk, er biologisk nedbrytbart og kan resirkuleres opptil 20 ganger i velutviklede resirkuleringssystemer som har operert globalt i flere tiår. I motsetning til plast- og komposittemballasje, som er vanskeligere og dyrere å resirkulere, bidrar bølgepapp aktivt til verdiskaping i resirkuleringskjeden takket være den høye etterspørselen etter resirkulerte fibre.
Til tross for dette risikerer dansk produsentansvar å belaste bølgepapp med gebyrer som verken reflekterer materialets miljøfordeler eller dets økonomiske verdi. Erfaringer fra England, hvor et nytt produsentansvar nylig er innført, viser at miljøvennlige materialer som bølgepapp belastes med 50 prosent lavere gebyrer enn plast. I Danmark er det motsatte tilfelle – papir og papp belastes med betydelig høyere gebyrer enn for eksempel plast.
Ifølge Smurfit Westrock varierer gebyrene for bølgepapp i Danmark sterkt mellom kommuner, med forskjeller på opptil 4000 prosent. Dette skyldes at kommunenes egne data om innsamlingskostnader brukes som grunnlag for å beregne gebyret per materiale. Når kostnadene varierer så mye på grunn av forskjeller i systemer, effektivitet og prising, risikerer dagens beregningsmodell å gi misvisende gebyrer.
Utenlandske netthandelsaktører kan unngå gebyret helt
Samtidig utgjør utenlandske aktører, spesielt netthandelsselskaper, en alvorlig konkurransevridning. De kan selge emballerte varer til Danmark uten å registrere seg under produsentansvarsordningen og dermed unngå gebyrene helt. Konsekvensen er at danske selskaper som overholder reglene belastes uforholdsmessig hardt, noe som fører til tap av arbeidsplasser og redusert konkurranseevne.
– Hvis gebyrene ikke gjenspeiler materialenes reelle miljøpåvirkning, har vi i praksis skapt et insentiv som direkte motvirker formålet med sirkulærøkonomien, sier Per Frederiksen, administrerende direktør i Smurfit Westrock Scandinavia.
En riktig modell kan øke innovasjon og fremme bærekraft
Smurfit Westrock oppfordrer derfor danske myndigheter til å revurdere lovgivningen og innføre en modell som:
• Differensierer gebyrene i henhold til materialenes miljøegenskaper.
• Øker åpenheten i kommunenes kostnadsberegninger.
• Sikrer like konkurransevilkår for alle aktører, både danske og utenlandske.
– Riktig utformede regler kan drive innovasjon og gjøre bærekraft til det naturlige valget. Men dette krever en modell som er både rettferdig og effektiv. Dessverre er ikke dette tilfelle her, legger Per Frederiksen til.
Ifølge Smurfit Westrock er en slik endring avgjørende dersom Danmark skal ha en emballasjepolitikk som både styrker sirkulærøkonomien, beskytter miljøet og støtter landets konkurranseevne på lang sikt.