Sju emballasjepriser til Norge i ScanStar 2025

PUBLISERT: 7 oktober 2025
OPPDATERT: 7 oktober

Tekst: Grønt Punkt Norge
Flere norske emballasjeprodusenter markerte seg i ScanStar 2025, konkurransen som belønner innovative emballasjeløsninger med fokus på bærekraft, funksjonalitet og effektiv logistikk.

Årets ScanStar-konkurranse ble en norsk suksess for Grønt Punkt Norge sine medlemsbedrifter. Totalt ble det sju priser til totalt fem norske bedrifter. Ranheim Paper & Board, Glomma Papp, Smurfit Westrock, Bewi og Rajapack Norge imponerte juryen med sin innovative emballasje. Nå skal de konkurrere om de internasjonale WorldStar-prisene, som regnes som emballasjens verdensmesterskap.

To priser til Bewi

Emballasjeprodusenten Bewi høstet pris for både Jotuns malingsspann og Postens flykasse. I juryens bedømmelse ble det trukket fram at begge emballasjene i PP (polypropylen) hadde god design, brukervennlighet og gjenvinnbarhet. I tillegg ble det lagt vekt på at de er lette i vekt, stablebare og fremmer bruk av resirkulert materiale.

Morten Furunes med Postens flykasse og rune kvilvang med Jotuns malingspann. Foto: BEWI Packaging Norway.

– Vi er stolte over å ha mottatt to ScanStar-priser. Prosjektene viser hvordan vi samarbeider tett med kundene våre for å utvikle løsninger som forenkler hverdagen, forbedrer logistikken og fremmer sirkularitet, sier Morten Furunes, direktør for plaststøp og fiberproduksjon i BEWI Packaging Norway.

Emballasjeløsning til smarttelefoner

Emballasjeprodusenten Rajapack er tildelt ScanStar-prisen for sin nye emballasjeløsning til smarttelefoner.

I sin begrunnelse trekker juryen fram at alle komponentene i emballasjen er i papir, som gjør det enklere for forbrukere å sortere. I tillegg ble det lagt vekt på at emballasjen dekker et behov i bruktmarkedet for smarttelefoner, samtidig som den beskytter en verdifull vare og er enkel å pakke.

Daglig leder Monica Vigsnes Lie er stolt av prisen selskapet har fått for smarttelefonesken. Foto: Rajapack

– Vi er svært stolte over å motta denne anerkjennelsen fra bransjen. Emballasjen gir våre kunder en sikker og miljøvennlig løsning for forsendelse av verdifulle smarttelefoner. At den er 100 % papirbasert gjør det enkelt for sluttbrukeren å sortere riktig, samtidig som den sikrer optimal beskyttelse. Dette er et viktig bidrag til å støtte den voksende sirkulærøkonomien, sier Monica Vigsnes Lie, daglig leder i Rajapack AS.

To priser til norske Smurfit Westrock

Smurfit Westrock tok hjem fem priser under årets ScanStar. Av disse gikk to til Norge: emballasje utviklet for Lille Blad og Orkla Snacks.

Ifølge juryen er løsningen til Lille Blad en smart emballasje for urter og små grønnsaker, som sikrer trygg transport. Den tapefrie esken laget for Orklas sjokoladeplate New Energy belønnes for enkel montering uten verktøy eller lim – samtidig som den fungerer både som transportemballasje og hylledisplay.

Smurfit Westrock: Lars Espe med emballasjen til Lille Blad og Jørgen Bekken med esken til Orkla Snacks New Enery sjokoladeplater.

– Det er veldig hyggelig med anerkjennelsen som ligger i å få to ScanStar-priser. Vi er svært stolte over våre kreative og flinke designere, Jørgen Bekken og Lars Espe, som i samarbeid med selgerne Beate Gaustadnes, Finn Bergaust og kundene, har utviklet de prisvinnende løsningene, sier salgssjef Bjørn Tokstad og adm.dir. Wenche Ravlo i Smurfit Westrock Norge.

For det internasjonale selskapet er det spesielt med hele fem utmerkelser.

– Hver av de fem prisvinnende løsningene viser hvordan designteamet vårt oversetter kundebehov og komplekse utfordringer til innovative emballasjeløsninger. Det er inspirerende å se hvordan vår kreativitet og innovasjon skaper emballasje som både beskytter produktene og gir en unik opplevelse for sluttbrukeren, sier Johnny Scarlett, direktør for salg, markedsføring og innovasjon hos Smurfit Westrock Scandinavia.

Nok en pris til Glomma Papp

Glomma Papp har mer enn 30 priser og utmerkelser så langt, og her kommer det en til, nok en gang en ScanStar-pris.

I år belønnes de for en bølgepappeske utviklet for Europris. Juryen trekker fram at esken ikke bare er enkel å montere uten tape, men også designet for flerbruk. Den kan brukes både som transportkasse til utsalgssted, erstatte plastposen i butikken og fungere som oppbevaringskasse for sluttbrukeren.

Anne-Marie Askheim (grafisk designer), Kelly Eldor Hakkebo (produktutvikler), Knut Hildebrandt (kreativ leder display), Ole Henrik Haslien Olsen (trainee), Ulf Petter Lande (PU-sjef) og Kristin Stenholt (produktutvikler). Foto: Mie Iversen

– I Glomma Papp jobber vi målrettet med produktutvikling for å skape bærekraftige og effektive emballasjeløsninger. Vi er derfor stolte av å få anerkjennelse for dette arbeidet gjennom en ScanStar-pris. Prisen er en bekreftelse på at satsingen vår på innovasjon, bærekraft og kundetilpassede løsninger gir resultater, og det motiverer oss til å fortsette utviklingen av fremtidens emballasje.

Ranheim med emballasje for fisk

Papirfabrikken Ranheim Paper & Board vinner årets ScanStar for sin “IceFresh-emballasje», utviklet i samarbeid med Ålesund-bedriften Hofseth AS.

Emballasjeløsningen til fiskeprodukter er laget etter skoeskeprinsippet og er derfor enkel å sette opp og pakke sammen. Den erstatter også behovet for paller i transport og gir økt effektivitet i logistikken.

Eskene er enkle å stable og erstatter behovet for paller. Foto: Ranheim

– Scanstar-prisen bekrefter at innovasjon og bærekraft kan gå hånd i hånd. Siden 1981 har vi brukt 100 prosent resirkulert papir i vår produksjon, som betyr at vi hvert år bruker rundt 130 000 tonn brukt bølgepapp til nye produkter. Med IceFresh-løsningen viser vi hvordan emballasje kan være vannbestandig, gjenbrukbar og resirkulerbar. Samtidig som den erstatter plastkasser i global sjømattransport, sier Kyrre Auran, Head of Sales & Marketing i Ranheim Paper & Board.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050