Skrueleverandør kutter 70 tonn plastemballasje frem mot 2022

PUBLISERT: 2 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

HiKOKI Power Tools har forpliktet seg til å kutte all unødvendig bruk av plast på merkevaren MFT.||||Plastemballasje erstattes med papp på skruer og festemidler fra HiKOKI i 2022.|

Skrue- og festemiddelleverandørene HiKOKI Power Tools har tatt Plastløftet og forpliktet seg til å kutte all unødvendig bruk av plast på merkevaren MFT.

– Vi legger om hele produksjonen vår slik at alle våre produkter blir resirkulerbare og designet for gjenvinning, sier nordisk marketing direktør i HiKOKI, Eli Wahlström.

– Vi legger om hele produksjonen vår slik at alle våre produkter blir resirkulerbare og designet for gjenvinning, samtidig som de fortsatt er brukervennlig for kundene våre, sier nordisk marketing direktør i HiKOKI, Eli Wahlstrøm.

Skifter til pappemballasje

HiKOKI har forpliktet seg til å legge om hele sitt småpakksortiment med å bytte ut dagens blisterpakker i plast med en emballasje som kan sorteres som kartong. Plastløftet er et nettverk i regi av Grønt Punkt Norge og har som hensikt å fremme sirkulærøkonomien. Under Grønt Punkt Norges Plastløftesamling fortalte Wahlstrøm at omleggingen begynner til våren.

–Vi har en ambisjon om å bli den mest bærekraftige skrue- og festemiddelleverandøren i bransjen, så dette er forhåpentligvis bare starten på en lengre reise, fortsetter Wahlstrøm.

Funksjonalitet og bærekraft må gå hånd i hånd

Wahlstrøm understreker at de har satt seg hårete mål, ikke bare fordi de skal legge om hele produksjonen, men også fordi funksjonalitet er helt avgjørende for at de nye produktene skal fungere for kundene. Wahlstrøm mener at nordmenn vil velge bærekraftig, men at det ikke alltid er like enkelt.

Hun er derfor stolt av at HiKOKI går foran og vil lede an i skrue- og festemiddelbransjen.

–Alt fra forbrukere til entreprenører og underleverandører stiller stadig større krav til hverandre på bærekraft. Nordmenn vil gjerne handle bærekraftig. Det skaper en positiv effekt hvor vi alle holder hverandre ansvarlig for det vi driver med, sier Wahlstrøm.

Grønt Punkt Norges Plastløftet

Plastløftet har som hensikt at Norge klarer EU sitt mål om at 50 prosent av all plast skal materialgjenvinnes innen 2025. Alle bedrifter som tar Plastløftet, setter seg ambisiøse mål for hvor stor andel av egen emballasje som bør være laget av resirkulert plast innen 2025/2030. Byggevarekjeden Maxbo var den første innen byggevarehandel som tok Plastløftet.

–Det har gitt oss mulighet til å jobbe konkret og praktisk med sirkulærøkonomi, sa miljøsjef i Maxbo Heidi Lyngstad under Grønt Punkt Norges Plastløftesamling.

HiKOKI har forpliktet seg til å legge om hele sitt småpakksortiment med å bytte ut dagens blisterpakker i plast med en emballasje som kan sorteres som kartong.

Les mer

Produksjon av papir og kartong dalte i 2022

Foreløpig statistikk for 2022 utgitt av Cepi, Confederation of European Paper Industries, viser effektene av høye energipriser og erodering av økonomisk vekst i EU og verden. Sektoren kan imidlertid dra nytte av positive langsiktige trender, som EUs grønne industriplan kan få fart på.
Pappersproduktion

Sopp omvandler tre til filmmateriale

wood-film-utvald

Metsä Board tredubbelt belönat för sitt arbete inom hållbarhet

Metsä Board har för andra gången trippelbelönats för sitt ambitiösa hållbarhetsarbete av den globala ideella miljöorganisationen CDP.
metsa-cdp-utvald

Sveriges Bryggerier efterlyser blåbackar och returglasflaskor

Inför de kommande storhelgerna vädjar nu Sveriges Bryggerier till allmänheten: lämna in era returbackar och returglasflaskor!
blue-back-utvald

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors