Skrueleverandør kutter 70 tonn plastemballasje frem mot 2022

PUBLISERT: 2 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

HiKOKI Power Tools har forpliktet seg til å kutte all unødvendig bruk av plast på merkevaren MFT.||||Plastemballasje erstattes med papp på skruer og festemidler fra HiKOKI i 2022.|

Skrue- og festemiddelleverandørene HiKOKI Power Tools har tatt Plastløftet og forpliktet seg til å kutte all unødvendig bruk av plast på merkevaren MFT.

– Vi legger om hele produksjonen vår slik at alle våre produkter blir resirkulerbare og designet for gjenvinning, sier nordisk marketing direktør i HiKOKI, Eli Wahlström.

– Vi legger om hele produksjonen vår slik at alle våre produkter blir resirkulerbare og designet for gjenvinning, samtidig som de fortsatt er brukervennlig for kundene våre, sier nordisk marketing direktør i HiKOKI, Eli Wahlstrøm.

Skifter til pappemballasje

HiKOKI har forpliktet seg til å legge om hele sitt småpakksortiment med å bytte ut dagens blisterpakker i plast med en emballasje som kan sorteres som kartong. Plastløftet er et nettverk i regi av Grønt Punkt Norge og har som hensikt å fremme sirkulærøkonomien. Under Grønt Punkt Norges Plastløftesamling fortalte Wahlstrøm at omleggingen begynner til våren.

–Vi har en ambisjon om å bli den mest bærekraftige skrue- og festemiddelleverandøren i bransjen, så dette er forhåpentligvis bare starten på en lengre reise, fortsetter Wahlstrøm.

Funksjonalitet og bærekraft må gå hånd i hånd

Wahlstrøm understreker at de har satt seg hårete mål, ikke bare fordi de skal legge om hele produksjonen, men også fordi funksjonalitet er helt avgjørende for at de nye produktene skal fungere for kundene. Wahlstrøm mener at nordmenn vil velge bærekraftig, men at det ikke alltid er like enkelt.

Hun er derfor stolt av at HiKOKI går foran og vil lede an i skrue- og festemiddelbransjen.

–Alt fra forbrukere til entreprenører og underleverandører stiller stadig større krav til hverandre på bærekraft. Nordmenn vil gjerne handle bærekraftig. Det skaper en positiv effekt hvor vi alle holder hverandre ansvarlig for det vi driver med, sier Wahlstrøm.

Grønt Punkt Norges Plastløftet

Plastløftet har som hensikt at Norge klarer EU sitt mål om at 50 prosent av all plast skal materialgjenvinnes innen 2025. Alle bedrifter som tar Plastløftet, setter seg ambisiøse mål for hvor stor andel av egen emballasje som bør være laget av resirkulert plast innen 2025/2030. Byggevarekjeden Maxbo var den første innen byggevarehandel som tok Plastløftet.

–Det har gitt oss mulighet til å jobbe konkret og praktisk med sirkulærøkonomi, sa miljøsjef i Maxbo Heidi Lyngstad under Grønt Punkt Norges Plastløftesamling.

HiKOKI har forpliktet seg til å legge om hele sitt småpakksortiment med å bytte ut dagens blisterpakker i plast med en emballasje som kan sorteres som kartong.

Les mer

Produksjon av papir og kartong dalte i 2022

Foreløpig statistikk for 2022 utgitt av Cepi, Confederation of European Paper Industries, viser effektene av høye energipriser og erodering av økonomisk vekst i EU og verden. Sektoren kan imidlertid dra nytte av positive langsiktige trender, som EUs grønne industriplan kan få fart på.
Pappersproduktion

Sopp omvandler tre til filmmateriale

wood-film-utvald

Metsä Board tredubbelt belönat för sitt arbete inom hållbarhet

Metsä Board har för andra gången trippelbelönats för sitt ambitiösa hållbarhetsarbete av den globala ideella miljöorganisationen CDP.
metsa-cdp-utvald

Sveriges Bryggerier efterlyser blåbackar och returglasflaskor

Inför de kommande storhelgerna vädjar nu Sveriges Bryggerier till allmänheten: lämna in era returbackar och returglasflaskor!
blue-back-utvald

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red