Digitaltrykket emballasje er en av de raskest voksende trykksegmentene på verdensbasis, og estimeres å vokse til 23,6 milliarder amerikanske dollar i 2027 og 45 milliarder dollar innen 2032. Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
Virksomheter som ønsker å vinne innpass i dette markedet bør merke seg bruksområdene nedenfor.
Produser i små opplag
Den digitale trykketeknologien gir fleksibilitet til å produsere små opplag raskt, effektivt og lønnsomt. Med mulighet for skreddersydd design kan du tilpasse emballasje til målgrupper eller enkeltkunder, bygge merkelojalitet og raskt reagere på markedstrender eller kampanjer.
I tillegg er digitaltrykk et bærekraftig valg – du produserer kun det som trengs, reduserer svinn og minimerer lagerbeholdningen. Kort sagt, en smartere og mer effektiv måte å gripe nye muligheter på.
Start der det er flest oppdrag
For produsenter og grafiske virksomheter som vil satse på digitaltrykket emballasje, er bølgepapp et smart sted å starte. Det brukes til å promotere, beskytte og transportere et bredt spekter av produkter og er den mest populære transport- og sekundære matemballasjen.
Ifølge Smithers vil bølgepapp utgjøre 65,6 % av det globale fiberbaserte emballasjemarkedet (volum) innen 2027. Som et miljøvennlig alternativ til plast, laget av fornybare og resirkulerbare naturfibre, møter det forbrukernes krav til bærekraft.
Det finnes i hovedsak to ulike metoder for produksjon av trykket bølgepappemballasje; «preprint» og «postprint». Kort forklart refererer «pre» og «post» til om trykket påføres før eller etter at bølgepappen er bearbeidet.
Med postprint trykkes det direkte på den ferdige bølgepappen. Flexotrykk er den vanligste trykkemetoden for postprint på grunn av lave krav til bildekvalitet og pappens ujevne overflate , for eksempel på den ytterste transportemballasjen eller på industrielle emballasjeprodukter. Dette gir en en spennende mulighet for å bruke flatbed-enheter ved behov for trykk i små opplag.
Med preprint trykkes en liner på en stor rull, som lamineres til bølgepappen. Preprint er foretrukket produksjonsmetode for forbrukeremballasje, emballasje til detaljhandel og luksuriøse emballasjeprodukter. Tradisjonelt produseres lineren med offsettrykk før den lamineres.
Her er det store muligheter for digital storformatproduksjon, med både flatbed- og rullprintere. Mens litografisk laminering egner seg for store opplag uten variable data, åpner digitaltrykk for produksjon av skreddersydd og personlig tilpasset emballasje i mindre opplag.
Planlegg for fremtiden
Emballasjemarkedet vokser, og etterspørselen etter robust og bærekraftig emballasje blir stadig viktigere. Canons teknologiløsninger for bølgepappemballasje, som fortrykt liner og UV Gel-teknologi, tilbyr ripebestandig kvalitetstrykk uten behov for laminering.
Med Canons Colorado UV Gel-løsning kan man effektivt produsere små, skreddersydde opplag internt, raskt og med høy kvalitet. Dette gir mulighet til å utvide produkttilbudet og øke lønnsomheten.
av Magnus Blegen, Direktør Production i Canon Norge