Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 19 desember 2024
OPPDATERT: 10 januar
Magnus Blegen, Direktør Production i Canon Norge

Digitaltrykket emballasje er en av de raskest voksende trykksegmentene på verdensbasis, og estimeres å vokse til 23,6 milliarder amerikanske dollar i 2027 og 45 milliarder dollar innen 2032. Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.

Virksomheter som ønsker å vinne innpass i dette markedet bør merke seg bruksområdene nedenfor.

Produser i små opplag

Den digitale trykketeknologien gir fleksibilitet til å produsere små opplag raskt, effektivt og lønnsomt. Med mulighet for skreddersydd design kan du tilpasse emballasje til målgrupper eller enkeltkunder, bygge merkelojalitet og raskt reagere på markedstrender eller kampanjer.

I tillegg er digitaltrykk et bærekraftig valg – du produserer kun det som trengs, reduserer svinn og minimerer lagerbeholdningen. Kort sagt, en smartere og mer effektiv måte å gripe nye muligheter på.

Start der det er flest oppdrag

For produsenter og grafiske virksomheter som vil satse på digitaltrykket emballasje, er bølgepapp et smart sted å starte. Det brukes til å promotere, beskytte og transportere et bredt spekter av produkter og er den mest populære transport- og sekundære matemballasjen.

Ifølge Smithers vil bølgepapp utgjøre 65,6 % av det globale fiberbaserte emballasjemarkedet (volum) innen 2027. Som et miljøvennlig alternativ til plast, laget av fornybare og resirkulerbare naturfibre, møter det forbrukernes krav til bærekraft.

Det finnes i hovedsak to ulike metoder for produksjon av trykket bølgepappemballasje; «preprint» og «postprint». Kort forklart refererer «pre» og «post» til om trykket påføres før eller etter at bølgepappen er bearbeidet.

Med postprint trykkes det direkte på den ferdige bølgepappen. Flexotrykk er den vanligste trykkemetoden for postprint på grunn av lave krav til bildekvalitet og pappens ujevne overflate , for eksempel på den ytterste transportemballasjen eller på industrielle emballasjeprodukter. Dette gir en en spennende mulighet for å bruke flatbed-enheter ved behov for trykk i små opplag.

Med preprint trykkes en liner på en stor rull, som lamineres til bølgepappen. Preprint er foretrukket produksjonsmetode for forbrukeremballasje, emballasje til detaljhandel og luksuriøse emballasjeprodukter. Tradisjonelt produseres lineren med offsettrykk før den lamineres.

Her er det store muligheter for digital storformatproduksjon, med både flatbed- og rullprintere. Mens litografisk laminering egner seg for store opplag uten variable data, åpner digitaltrykk for produksjon av skreddersydd og personlig tilpasset emballasje i mindre opplag.

Planlegg for fremtiden

Emballasjemarkedet vokser, og etterspørselen etter robust og bærekraftig emballasje blir stadig viktigere. Canons teknologiløsninger for bølgepappemballasje, som fortrykt liner og UV Gel-teknologi, tilbyr ripebestandig kvalitetstrykk uten behov for laminering.

En av Canons modeller for digitaltrykk er denne, kalt "Arizona".

Med Canons Colorado UV Gel-løsning kan man effektivt produsere små, skreddersydde opplag internt, raskt og med høy kvalitet. Dette gir mulighet til å utvide produkttilbudet og øke lønnsomheten.

av Magnus Blegen, Direktør Production i Canon Norge

Les mer

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

To svenske trykkerigiganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

Smarte emballasjer kobler sammen den fysiske og digitale verden

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam ga Fotini Delgado, administrerende direktør i American Laava, sitt og selskapets syn på hvordan tilkoblet emballasje endrer forholdet mellom merkevarer og forbrukere. "Connected packaging" er mye mer enn bare en informasjonsbærer; det er en kraftig digital plattform som samler data og tillit, understreket Delgado.
Laava-DSC07153

Den dyreste strømprisen på 15 år: "Helt krise"

Torsdag 12. desember hadde Sør -Norge den høyeste kraftprisen siden 2009. For strømintensive bedrifter som trykkerier blir det ekstra merkbart. Sign & Print har snakket med noen i bransjen om dette hete temaet.
El kollage

Siste nytt

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx