PulPac og OptiPack i Sunne, Sverige, leverandør av emballasjetrykk og barriereløsninger, har startet et samarbeid. Partnerskapet har som mål å åpne opp nye muligheter for tilpasset tørrstøpt fiberemballasje.
Farget og mønstret vev gir en mulighet for PulPacs kunder til å differensiere sine produkter på markedet og gi dem en bedre estetikk. Denne muligheten åpner også dører for nye typer produkter som krever personlige merkevareelementer.
– Vi er glade for å samarbeide med PulPac for å utforske potensialet ved emballasjetrykk for tørrformede fiberprodukter, sier Pia Hellgren, Key Account Manager i OptiPack. Vårt partnerskap gjør oss i stand til å flytte grensene for fiberbasert emballasje og levere skreddersydde løsninger som gjør det mulig for merkevarer å skille seg ut samtidig som de reduserer deres miljøfotavtrykk.
– Vi trykker og belegger vev, som så blir produkter av Dry Molded Fiber via PulPacs teknologi.
– Noen ganger trenger kunder mønster eller farger på produktet, da kan vi hjelpe. Noen ganger er det også nødvendig med et ekstra lag med belegg slik at materialet kan motstå for eksempel fukt. Dette kan vi også løse med oss.
– Vi har gjort tester i ett år og nå er det snart tid for de første leveransene til kundene.
– Vi er glade for å ha OptiPack om bord, sier Viktor Börjesson, Chief Operating Officer i PulPac.
– Merkevarer forventer bærekraftige emballasjeprodukter av høy kvalitet som resonnerer med målgruppen deres og styrker merkeidentiteten. Sammen med Optipack bringer vi disse mulighetene til emballasjeindustrien.