Print-on-Demand av pakksedler for legemidler blir en kostbar historie

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 6 mars 2024
OPPDATERT: 6 mars

En undergruppe av European Carton Manufacturers Association (ECMA) har forsøkt å synliggjøre de potensielle økonomiske utfordringene knyttet til den foreslåtte bruken av Print on Demand (PoD) brosjyrer i forbindelse med EUs gjennomgang av legemiddellovgivningen.

Utredningen tar for seg de økonomiske belastningene som vil oppstå i forbindelse med avskaffelse av pakningsvedlegg. Ifølge lovforslaget er det slik at rusbrukere kan be om print-on-demand pakningsvedlegg om de ønsker det, uten å måtte betale ekstra for det.

Ifølge ECMA er studien en konservativ kvantifisering som gir innsikt i de økonomiske konsekvensene av å innføre PoD-innlegg. Den estimerte totale kostnaden for PoD-brosjyrer over hele EU varierer fra ca. 19,5 milliarder kroner til vel 40 milliarder kroner, avhengig av om løpesedlene er trykket i sort/hvitt eller fire farger. Det er for øyeblikket uklart hvem som skal bære disse kostnadene.

Beregningen av prisen pr PoD-innsatsen er sammensatt av flere nøkkelkomponenter, inkludert papir, blekk, skrivere, avskrivninger, lønnskostnader, etc. samt antall apotek i Europa.
Den forventede etterspørselen etter PoD-foldere er basert på de digitale ferdighetene til den delen av befolkningen som har størst behov for medisin.

Studien anslår at selv om øvelsen vil resultere i en total reduksjon i pakningsvedlegg, er kostnadseffekten av PoD-pakkevedlegg 2-3 ganger større enn den totale kostnaden for medisinske pakningsvedlegg slik de produseres i dag.

De laveste digitale ferdighetene hos dem som trenger det mest

Rapporten viser at den eldre befolkningen vil bli mest berørt av fjerning av pakningsvedlegg. Over 50 prosent av medisinen tas av personer som er 65 år eller eldre.
EU-kommisjonens Digital Economy and Society Index viser at denne delen av befolkningen har det laveste nivået av digitale ferdigheter, spesielt i Øst-Europa. Derfor anses deres etterspørsel etter PoD-innsatser for å være høy.

Bare Nederland kan skilte med et ferdighetsnivå over 50 prosent for grunnleggende digitale ferdigheter for aldersgruppen 65 til 74. De fleste andre europeiske land har nivåer rundt 20 eller 30 prosent av digitale ferdigheter i denne aldersgruppen. Det betyr at 70-80 prosent av den eldre delen av befolkningen vil ha behov for trykte utgaver av pakningsvedleggene. Derfor vil apotekene fortsatt måtte levere et betydelig antall papirvedlegg til medisinbrukere.

Hva med ressurstrekk og CO2-regnskap?
Rapporten undersøker ikke hva forventet lavere forbruk av papir betyr for ressurs- og CO2-regnskapene. Parametre som også må antas å ha betydning for den samlede vurderingen av avskaffelse av løpesedler.

Du kan lese hele rapporten her.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050