Print-on-Demand av pakksedler for legemidler blir en kostbar historie

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 6 mars 2024
OPPDATERT: 6 mars

En undergruppe av European Carton Manufacturers Association (ECMA) har forsøkt å synliggjøre de potensielle økonomiske utfordringene knyttet til den foreslåtte bruken av Print on Demand (PoD) brosjyrer i forbindelse med EUs gjennomgang av legemiddellovgivningen.

Utredningen tar for seg de økonomiske belastningene som vil oppstå i forbindelse med avskaffelse av pakningsvedlegg. Ifølge lovforslaget er det slik at rusbrukere kan be om print-on-demand pakningsvedlegg om de ønsker det, uten å måtte betale ekstra for det.

Ifølge ECMA er studien en konservativ kvantifisering som gir innsikt i de økonomiske konsekvensene av å innføre PoD-innlegg. Den estimerte totale kostnaden for PoD-brosjyrer over hele EU varierer fra ca. 19,5 milliarder kroner til vel 40 milliarder kroner, avhengig av om løpesedlene er trykket i sort/hvitt eller fire farger. Det er for øyeblikket uklart hvem som skal bære disse kostnadene.

Beregningen av prisen pr PoD-innsatsen er sammensatt av flere nøkkelkomponenter, inkludert papir, blekk, skrivere, avskrivninger, lønnskostnader, etc. samt antall apotek i Europa.
Den forventede etterspørselen etter PoD-foldere er basert på de digitale ferdighetene til den delen av befolkningen som har størst behov for medisin.

Studien anslår at selv om øvelsen vil resultere i en total reduksjon i pakningsvedlegg, er kostnadseffekten av PoD-pakkevedlegg 2-3 ganger større enn den totale kostnaden for medisinske pakningsvedlegg slik de produseres i dag.

De laveste digitale ferdighetene hos dem som trenger det mest

Rapporten viser at den eldre befolkningen vil bli mest berørt av fjerning av pakningsvedlegg. Over 50 prosent av medisinen tas av personer som er 65 år eller eldre.
EU-kommisjonens Digital Economy and Society Index viser at denne delen av befolkningen har det laveste nivået av digitale ferdigheter, spesielt i Øst-Europa. Derfor anses deres etterspørsel etter PoD-innsatser for å være høy.

Bare Nederland kan skilte med et ferdighetsnivå over 50 prosent for grunnleggende digitale ferdigheter for aldersgruppen 65 til 74. De fleste andre europeiske land har nivåer rundt 20 eller 30 prosent av digitale ferdigheter i denne aldersgruppen. Det betyr at 70-80 prosent av den eldre delen av befolkningen vil ha behov for trykte utgaver av pakningsvedleggene. Derfor vil apotekene fortsatt måtte levere et betydelig antall papirvedlegg til medisinbrukere.

Hva med ressurstrekk og CO2-regnskap?
Rapporten undersøker ikke hva forventet lavere forbruk av papir betyr for ressurs- og CO2-regnskapene. Parametre som også må antas å ha betydning for den samlede vurderingen av avskaffelse av løpesedler.

Du kan lese hele rapporten her.

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex