Spanias ledende juicemerke, Don Simon, har lansert en miljøvennlig og smart emballasje som ifølge selskapet vil være positiv for både forbrukere og miljøet.
I samarbeid med emballasjeleverandøren Elopak og det kreative teknologistudioet Appetite Creative, har Spanias ledende juicemerke, Don Simon, skapt en morsom og interaktiv tilkoblet opplevelse for å informere forbrukere om fordelene med den nye emballasjen Pure-Pak eSense, en kartong hvor Elopak har fjernet aluminiumsinnsiden som matvarebarriere og erstattet den med en polymerinnside med samme formål.
Den smarte emballasjen bruker en nettappbasert tilkoblet opplevelse som er tilgjengelig via QR-koder for å informere forbrukere om fordelene med den nye aluminiumsfrie kartongen.
Den har en gjennomsiktig lukking laget av fornybar plast og ubleket Natural Brown Board samt enkel bretting, som muliggjør praktisk resirkulering og reduserer matsvinnet, sier selskapet. Med den nye emballasjen har Don Simon redusert sine klimagassutslipp (GHG) med 40 prosent, emballasjen er også 4 prosent lettere enn markedsalternativer og 90 prosent fornybar.
En talsperson for merkevaren, som er en del av García Carrión Group, forklarte: «Emballasje er ikke lenger bare en beholder. Med oppkoblet emballasje kan vi skape en toveis og interaktiv kommunikasjonskanal med forbrukerne.
«Vi kan nå finne ut hva som virkelig betyr noe for dem. Gjennom tilkoblede opplevelser har vi muligheten til å gjøre forbrukere til en del av vår merkevarereise og forvandle passive produkter til erfaringsbaserte og interaktive berøringspunkter.»
Den tilkoblede opplevelsen Don Simon tilbyr inkluderer en serie interaktive spill knyttet til bærekraft, som gir forbrukere en engasjerende måte å lære mer om deres plantebaserte drikker og fordelene med den nye emballasjen.
Spillene omfatter blant annet å lage emballasje fra bærekraftige materialer, lage produkter fra planter og resirkulering av kartonger, en spørrekonkurranse og mye mer. Spillene er tidsbestemt og hvert nytt nivå blir vanskeligere. Brukere deltar for å samle poeng som de kan bytte til kuponger og vinne en rekke premier.
Don Simon bruker også den tilkoblede opplevelsen til å finne ambassadører som får en første titt og smak av nye produkter og emballasje – for å hjelpe forbrukerne fordype seg i planer for å redusere selskapets miljøpåvirkning og bidra til målet om «nullavfall» og «null netto utslipp». «.
«Det er viktig for merkevarer å vurdere alle aspekter av bærekraft, og denne kampanjen setter ikke bare bærekraft i sentrum, men gjør det også enkelt og morsomt for forbrukere å resirkulere. Vi gir dem også en mulighet til å bli involvert gjennom ambassadørkonkurransen – som tilbyr insentiver for forbrukere som ønsker tidlig tilgang til nye produkter og andre merkeoppdateringer. Det hjelper også Don Simon med å finne sine mest engasjerte influensere som deler lidenskapen deres for merkevaren,» sa Jenny Stanley, administrerende direktør for Appetite Creative.
Nettappen sporer interaksjon i sanntid, for eksempel kjøpsvaner, produktpreferanser, gjennomsnittlig engasjementstid, plassering, skanningsfrekvens, antall besøkende, gjentatte besøkende og delinger på sosiale medier, inkludert GDPR-kompatible personopplysninger for å gjøre merkevaren i stand til å optimalisere sine markedsføring og bedre forståelse av forbrukerne.
Den nye innpakningen, tilkoblede opplevelsen og konkurransen har vært tilgjengelig siden november.
Denne artikkelen ble laget i samarbeid med AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association) og magasinet Packaging Europe.