Kurs og workshop i mars om matkontakt hos Eurofins i Moss

PUBLISERT: 3 februar 2020
OPPDATERT: 26 januar

Gjermund Vogt og Eirin Schrøder i Eurofins inviterer til kurs.

10. mars arrangerer Eurofins kurs om matkontaktmaterialer og samsvarserklæringer. Dagen etter har de en workshop med samme tema.

Eurofins’ kurs i matkontaktmaterialer og samsvarserklæringer passer for deg som produserer eller importerer emballasje for næringsmiddelprodusenter, og deg som jobber med ansvar for emballasje og produksjonsutstyr i kontakt med mat i hele verdikjeden.

Kurset passer også for deg som har kvalitetsansvar knyttet til materialer i direkte kontakt med mat i produksjonsbedrifter, kantiner og restauranter.

Innhold i kurset:
  • Lovgivning, bransjereguleringer og anbefalinger
  • Risikoanalyse og worst case kalkulering
  • Migrasjonsanalyser
    • Valg av simulant
    • Hygienefaktor: Totalmigrasjon
    • Helsefaktor: Spesifikk migrasjon – hvilke stoffer har grenseverdier
  • Tolkning av resultater fra analysene
  • Samsvarsklæringer – ansvar og innhold
  • Utfordringer med tanke på samsvarserklæringer;
  • Mineraloljer – økende fokus i Europa

Det blir dessuten tid til individuell diskusjon og samtale med hver enkelt kursdeltaker. Eurofins hører gjerne om spesielle utfordringer og svarer på generelle spørsmål.

Dette lærer du

Etter gjennomført kurs skal deltakerne kjenne lovgivning, bransjereguleringer og anbefalinger for ulike kontaktmaterialer. Man får dessuten innblikk i migrasjonsanalyser og lærer hva som menes med totalmigrasjon og spesifikk migrasjon. Kurset viser deg også hvordan du skal forstå en samsvarserklæring og kunne vurdere om den er tilstrekkelig til din bruk, samt hvordan du utformer en i henhold til lovens krav.
Dermed vil du kunne være bedriftens fagperson når det gjelder matkontaktmaterialer.

Les fullt program

Påmelding til kurset

Workshop om matkontaktmaterialer og samsvarserklæringer 11. mars

Eurofins’ workshop om matkontaktmaterialer og samsvarserklæringer passer for deg som produserer eller importerer emballasje for næringsmiddelprodusenter, og deg som jobber med ansvar for emballasje og produksjonsutstyr i kontakt med mat i hele verdikjeden.

Det er en forutsetning for å være med på workshopenat du deltatt på  kurset i matkontaktmaterialer og samsvarserklæringer, eller ha jobbet såpass med temaet at du har god kunnskap om hva som kreves av en samsvarserklæring og hva lovverket krever.
Etter gjennomført workshop skal deltakere kunne gjennomgå og vurdere om en samsvarserklæring er i tråd med regelverket. Du får også dybdekunnskap om relevant lovgivning og bransjereguleringer for samsvarserklæringer.
Foredragsholdere er Mette Damgaard og Eirin Schrøder, begge Eurofins.

Påmedling workshop: 

NB: Deltakere i Emballasjeforeningen får 10 prosent rabatt på deltakelse på kurs og workshop.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Produksjon av papir og kartong dalte i 2022

Foreløpig statistikk for 2022 utgitt av Cepi, Confederation of European Paper Industries, viser effektene av høye energipriser og erodering av økonomisk vekst i EU og verden. Sektoren kan imidlertid dra nytte av positive langsiktige trender, som EUs grønne industriplan kan få fart på.
Pappersproduktion

Sopp omvandler tre til filmmateriale

wood-film-utvald

Metsä Board tredubbelt belönat för sitt arbete inom hållbarhet

Metsä Board har för andra gången trippelbelönats för sitt ambitiösa hållbarhetsarbete av den globala ideella miljöorganisationen CDP.
metsa-cdp-utvald

Sveriges Bryggerier efterlyser blåbackar och returglasflaskor

Inför de kommande storhelgerna vädjar nu Sveriges Bryggerier till allmänheten: lämna in era returbackar och returglasflaskor!
blue-back-utvald