
Konica Minoltas AccurioLabel-maskinserie feiret nylig sitt 10-årsjubileum på Labelexpo Europe. På en pressekonferanse på messen ble detaljer om den neste versjonen av serien avduket, en maskin som sto på selskapets stand som prototype.
Toshi Uemura har tittelen Executive Officer og Head of Industrial Print, Konica Minolta Europe. Han var stolt over å kunne si at i løpet av de ti årene siden introduksjonen har over sytten hundre maskiner blitt installert på verdensmarkedet. Fordelingen mellom Europa, USA og Asia er ganske lik prosentvis.
– Jeg er også stolt over å kunne si at våre presser inntar en ledende posisjon sammen med fem andre merker når det gjelder hvilke som er raskest. Dette er ifølge en undersøkelse fra IDC, sa han.
Den nye pressen, som forventes å bli lansert neste år, har fire egenskaper ifølge Toshi Uemura.
– Vår intensjon er å ta automatisering og produktivitet til nye høyder. Automatisering blir stadig viktigere ettersom det blir stadig vanskeligere å finne dyktige operatører. Den nye maskinen vil være svært enkel å betjene.
Konica Minoltas prototype bygger på den velprøvde suksessen til AccurioLabel 230, og er ifølge selskapet posisjonert som den perfekte løsningen for digital etikettproduksjon i mellomklassen. For kunder som ønsker det, kan den utstyres med Intelligent Quality Optimiser (IQ) som forenkler arbeidsflyter, muliggjør lengre utskriftsopplag på opptil 1600 lineære meter og sikrer nøyaktig fargeregistrering selv ved full hastighet (23,4 m/min). Utskriftsoppløsningen er også økt til 1200 x 2400 dpi. På Labelexpo ble prototypen demonstrert sammen med Konica Minoltas portefølje av digitale arbeidsflytløsninger for etikett- og emballasjeproduksjon i samarbeid med MGI Digital Technology.

På standen var også MGIs JETvarnish 3D Web 400 for digital etterbehandling, MGIs Octopus Web for hybrid digital stansing og etterbehandling, og GM DC350Mini Basic for semi-roterende stansing og laminering utstilt.
Konica Minolta er fast bestemt på å kapitalisere på det voksende markedet – som ifølge analytikere fra Smithers Pira forventes å vokse med nesten 60 % til 20 milliarder dollar innen ti år, innen 2032.
– Vi er i forkant av digital etikettproduksjon, noe som gir spennende muligheter for leverandører av trykkeritjenester. Ifølge Smithers Pira forventes markedet å vokse med nesten seksti prosent til en verdi av tjue milliarder dollar innen 2032, sa Toshi Uemura.