Konica Minolta viste prototype på sin nye etikettpresse på Labelexpo

PUBLISERT: 22 oktober 2025
OPPDATERT: 22 oktober
Toshi Uemura ønsket velkommen med et tradisjonelt japansk bukk. Pressekonferansen deltok også Tony Charlet, administrerende direktør i MGI Digital Technology.

Konica Minoltas AccurioLabel-maskinserie feiret nylig sitt 10-årsjubileum på Labelexpo Europe. På en pressekonferanse på messen ble detaljer om den neste versjonen av serien avduket, en maskin som sto på selskapets stand som prototype.

Toshi Uemura har tittelen Executive Officer og Head of Industrial Print, Konica Minolta Europe. Han var stolt over å kunne si at i løpet av de ti årene siden introduksjonen har over sytten hundre maskiner blitt installert på verdensmarkedet. Fordelingen mellom Europa, USA og Asia er ganske lik prosentvis.

– Jeg er også stolt over å kunne si at våre presser inntar en ledende posisjon sammen med fem andre merker når det gjelder hvilke som er raskest. Dette er ifølge en undersøkelse fra IDC, sa han.

Den nye pressen, som forventes å bli lansert neste år, har fire egenskaper ifølge Toshi Uemura.

– Vår intensjon er å ta automatisering og produktivitet til nye høyder. Automatisering blir stadig viktigere ettersom det blir stadig vanskeligere å finne dyktige operatører. Den nye maskinen vil være svært enkel å betjene.

Konica Minoltas prototype bygger på den velprøvde suksessen til AccurioLabel 230, og er ifølge selskapet posisjonert som den perfekte løsningen for digital etikettproduksjon i mellomklassen. For kunder som ønsker det, kan den utstyres med Intelligent Quality Optimiser (IQ) som forenkler arbeidsflyter, muliggjør lengre utskriftsopplag på opptil 1600 lineære meter og sikrer nøyaktig fargeregistrering selv ved full hastighet (23,4 m/min). Utskriftsoppløsningen er også økt til 1200 x 2400 dpi. På Labelexpo ble prototypen demonstrert sammen med Konica Minoltas portefølje av digitale arbeidsflytløsninger for etikett- og emballasjeproduksjon i samarbeid med MGI Digital Technology.

Prototypen, som lanseres neste år, vakte stor interesse.

På standen var også MGIs JETvarnish 3D Web 400 for digital etterbehandling, MGIs Octopus Web for hybrid digital stansing og etterbehandling, og GM DC350Mini Basic for semi-roterende stansing og laminering utstilt.

Konica Minolta er fast bestemt på å kapitalisere på det voksende markedet – som ifølge analytikere fra Smithers Pira forventes å vokse med nesten 60 % til 20 milliarder dollar innen ti år, innen 2032.

– Vi er i forkant av digital etikettproduksjon, noe som gir spennende muligheter for leverandører av trykkeritjenester. Ifølge Smithers Pira forventes markedet å vokse med nesten seksti prosent til en verdi av tjue milliarder dollar innen 2032, sa Toshi Uemura.

Siste nytt

RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Markedet for RFID-brikker vokser med mellom tjue og tjuefem prosent per år. I fjor ble det produsert trettini milliarder brikker globalt. Et stort område er selvfølgelig kredittkort, men teknologien er mye brukt til produktmerking, og mer er forventet.
Dieroff
RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

En aldrende befolkning og etterspørsel etter helseprodukter fører til et større behov for emballasje som er lett å åpne og lukke. Den økonomiske veksten i segmentet forventes å være sterk ifølge Market Research Future.
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

Les mer

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Bølgepapp blir ny delmesse på Fespa neste år

Neste mai arrangeres Fespa. Temaet for messen er «The place for experts», som vil fremheve Fespa som et globalt møtested for ekspertise, forretningsutvikling innen trykking og visuell kommunikasjon. Denne uken ble det presentert to nye delmesser som lanseres i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Bølgepapp blir ny delmesse på Fespa neste år

Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Torsdag 13. november kl. 09:00 (CET) arrangerer Xeikon sammen med Packnews et gratis webinar på engelsk med tittelen «Why is toner technology here to stay for label and packaging printing».
Frank-Jacobs-900x600-1
Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge

Grønt Punkt Norge: – Emballasjebransjen står overfor en bølge av nye krav. Vår jobb er å gjøre veien til gode løsninger enklere.
emballasjeutstillere
Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge