Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 14 mai 2025
OPPDATERT: 14 mai
Automatisering og effektivitet er tilbakevendende diskusjoner som Kongsberg har med sine kunder, sier David Presskett, VP i EMEA og APAC -regionen.

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.

– Det vi snakker mest med kundene om er hvordan de kan fremtidssikre virksomheten sin i kombinasjon med hvilke forretningsmuligheter som finnes, sier David Presskett, VP i EMEA og APAC -regionen.

– Automatisering og hvordan de kan bruke arbeidsstyrken på best måte gjennomgangstemaer, men også hvordan de løser utfordringer som gjelder visse applikasjoner, og der kan vi vise løsninger som de ikke en gang trodde var mulig, fortsetter han.

Kongsberg hadde tatt med seg et Ultimate-bord for de kundene som er ute etter produktivitet og en helautomatisk løsning som kutter bølgepapp og papp i rasende fart. Og et C24-bord for kunder som ser etter muligheten til å kunne skjære i forskjellige typer materialer, alt fra fleksible til tykke materialer, for bruk innen skilt, display og emballasje. C24 er også utstyrt med freseverktøy.

C24 -bordet på FESPA skal videre til en ny eier etter messen.

Nytt på FESPA var en oppgradert versjon av Kongsbergs programvare, IPC 3.1, som blant annet skulle forenkle materialhåndtering ved at ferdigkuttete deler og avfall kan være sammenlenket frem til de skal løses fra hverandre.

Programvaren har også en berøringsskjerm som skal være mer brukervennlig og gi tilbakemeldinger i sanntid, forbedrede beregningsmodeller og automatisk avlesing av hvor tykt materialet er ved V-notch-skjæring.

– Alt dette gjør det lettere for operatøren, og det gjør det også lettere å lære opp nye ansatte, sier David Presskett.

En utstilling med krevende applikasjoner skal vise hva maskinene kan klare.

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Les mer

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Fiberbasert belegg for varmeforsegling konkurrerer i Packnorth Award 2025

Det fortsetter å komme inn bidrag til årets Packnorth Awards. Et interessant bidrag er ikke en emballasje i seg selv, men et nytt, fiberbasert belegg for varmeforsegling. Den er påmeldt i kategorien biobasert emballasje i konkurransen.
WOODMER-Seal-3x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx