
Tekst: Carina Malm
Ved hjelp av et egenutviklet KI-verktøy har Axfood utviklet en løsning basert på kunstig intelligens som raskt kan lage nye emballasjedesign og dermed støtte opp om de kreative prosessene.
– Vårt arbeid med KI handler ikke bare om effektivisering, prosesser og prognoseverktøy, men også om å frigjøre kreativt potensial. Det har vi absolutt gjort her. KI-en vi utviklet har lært å forstå både hva vi og våre merker står for, våre produkter og vårt designspråk. Gjennom den integrerte KI-assistenten kan applikasjonen støtte våre designere gjennom prompting og designprosessen, og dermed inspirere og skape unikt emballasjedesign som er ulikt noe annet vi har gjort, sier Björn Blomqvist, Head of AI Strategy i Axfood.
Nå får Garants 1,5 liter melk med litt lengre holdbarhet et helt nytt utseende, designet av KI.
– Vi ønsket å utforske hvordan vi kunne bruke KI i vår kreative pakkeprosess og valgte et tradisjonelt produkt, da det er noe spennende og uventet i møtet mellom det tradisjonelle og det nye. Melken har også stor synlighet i våre butikker. Vi hadde aldri landet i dette designet uten KI, og ved å teste oss videre har vi lært mye om hvordan og hvor i prosessen vi kan bruke KI fremover, sier Lisa Dauchez, leder for merkevareutvikling og emballasje i Axfoods innkjøps- og logistikkselskapet Dagab .