Kavli ble kun slått av Vy i Ipsos omdeømmekåring 2020

PUBLISERT: 2 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

Administrerende direktør i Kavli, Kristine Aasheim, takker forbrukerne for tilliten.

I konkurranse med 107 andre bedrifter, er Kavli kåret til den nest mest fremgangsrike bedriften på omdømme i 2020, kun slått av transportselskapet Vy.

I 29 år har Ipsos gjennomført sin kjente profilundersøkelse, hvor omdømmet til norske etater, organisasjoner og bedrifter måles.

Basert på tusen intervjuer

Resultatet er basert på tusen intervjuer med befolkningen, hvor faktorer som samfunnsansvar og moral, miljøbevissthet, reklame og informasjon måles. Kristine Aasheim, administrerende direktør i Kavli, tror at det gode resultatet har en åpenbar årsak.

Kavli eies nemlig av Kavlifondet, og siden 2018 har bedriften vektlagt å kommunisere dette gjennom reklamekampanjen og slagordet «Del med glede».

– De siste par årene har vi lagt mye tid og krefter i å formidle budskapet om at hele overskuddet vårt siden 1962 har blitt delt ut til gode formål. En halv million flere nordmenn kjenner i dag til vårt unike eierskap, forteller hun.

En historie verdt å dele

Aasheim er svært fornøyd med resultatet fra Ipsos profilundersøkelse, som også viser at prosentandelen som beskriver inntrykket av Kavli som ganske godt eller meget godt har gått opp med 11 prosent fra 2019. Hun takker forbrukerne for tilliten.

– Det er gledelig å se at flere og flere har et positivt inntrykk av Kavli. Mange har tidligere ikke vært klar over hvilke positive ringvirkninger de er med på å skape når de handler smøreost fra Kavli på butikken.

– Det at man kan gi noen andre en bedre hverdag gjennom noe så enkelt som hverdagshandelen, er en historie verdt å dele.

Jan Behrens, fagansvarlig for omdømmemålinger i Ipsos Norge, sier følgende om Kavlis fremgang.

– Jeg vil beskrive utviklingen som ganske kraftfull. Man går fra et ganske godt eller meget godt inntrykk blant 59 prosent av befolkningen i 2019 til 70 prosent i 2020. Kavli har en fremgang i år som kun er slått av Vy.

Landsrepresentativt utvalg

Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 15. april til 10. juni 2020. Utvalget er landsrepresentativt for befolkningen over 18 år, og resultatene er vektet i henhold til offisiell statistikk for alder, kjønn og geografi (landsdel).

Alle bedriftene ble vurdert på følgende faktorer:
1. Totalinntrykk
2. Miljøbevissthet
3. Samfunnsansvar og moral
4. Økonomi og lønnsomhet
5. Reklame og informasjon

Respondentene ble bedt om å evaluere hver bedrift med hensyn til de ulike faktorene med følgende skala:
1 = Meget godt inntrykk
2 = Ganske godt inntrykk
3 = Verken godt eller dårlig inntrykk
4 = Litt dårlig inntrykk
5 = Meget dårlig inntrykk
De som ikke kjenner bedriften, kunne oppgi 6 = Helt umulig å svare.

Siste nytt

Finsk lakris i ny emballasje deltar i Packnorth Award 2025

Det finske selskapet Kouvolan Lakritsi konkurrerer i årets Packnorth Award med sitt nye, resirkulerbare Laku-krus, laget av jomfrufiber. Den erstatter plastposer med lakris.
Lakritsxx
Finsk lakris i ny emballasje deltar i Packnorth Award 2025

Mondelez emballasjer kan nå skannes med Bower-appen

Mondelez Norden har innledet et samarbeid med Bower som gjør det mulig for forbrukere å skanne emballasjen sin før den kildesorteres.
bower
Mondelez emballasjer kan nå skannes med Bower-appen

Undersøkelse: Mange har problemer med å åpne vriene emballasjer

Når det kreves skarpe verktøy eller hjelp for å åpne et medisinglass eller en matemballasje, er det noe galt. For mange med revmatisme er dette hverdagen – men en ny undersøkelse fra Novus viser at problemer med emballasjer som er tungvinte å åpne er utbredt i hele befolkningen.
uk-enkat-utvaldx
Undersøkelse: Mange har problemer med å åpne vriene emballasjer

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, falsekartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Les mer

Produksjon av papir og kartong dalte i 2022

Foreløpig statistikk for 2022 utgitt av Cepi, Confederation of European Paper Industries, viser effektene av høye energipriser og erodering av økonomisk vekst i EU og verden. Sektoren kan imidlertid dra nytte av positive langsiktige trender, som EUs grønne industriplan kan få fart på.
Pappersproduktion
Produksjon av papir og kartong dalte i 2022

Sopp omvandler tre til filmmateriale

wood-film-utvald
Sopp omvandler tre til filmmateriale

Metsä Board tredubbelt belönat för sitt arbete inom hållbarhet

Metsä Board har för andra gången trippelbelönats för sitt ambitiösa hållbarhetsarbete av den globala ideella miljöorganisationen CDP.
metsa-cdp-utvald
Metsä Board tredubbelt belönat för sitt arbete inom hållbarhet

Sveriges Bryggerier efterlyser blåbackar och returglasflaskor

Inför de kommande storhelgerna vädjar nu Sveriges Bryggerier till allmänheten: lämna in era returbackar och returglasflaskor!
blue-back-utvald
Sveriges Bryggerier efterlyser blåbackar och returglasflaskor