Iskaldt samarbeid med Paristema

PUBLISERT: 12 september 2024
OPPDATERT: 12 september

Gjennom et nytt samarbeid mellom iskremgiganten Häagen-Dazs og Paramount slippes nå en begrenset iskremkolleksjon signert illustratøren Erica Jacobson. Det nye designet går under navnet Emily i Paris og er inspirert av Netflix-serien med samme navn. Det skriver Cap&Design.

Isen kommer i smakene Jordbær og Saltet karamell og slippes i forbindelse med lanseringen av Emily i Paris sin fjerde sesong. For å få riktig utseende på emballasjen ble byrået Forsman & Bodenfors kontaktet. Gjennom dem havnet oppdraget hos illustratøren Erica Jacobson, som brakte emballasjedesignet til live med sin lekne og fargerike stil.

– Det er veldig gøy å jobbe med pakkeoppdrag da det er et objekt som må sees fra mange vinkler, men også krevende da det er mange detaljer som skal med. I dette tilfellet tydelige bilder av iskremens innhold, logoer og plass for QR-koder, sier Erica.

Tidligere arbeid av Erica Jacobson for Häagen-Dazs.

I den innledende briefen var briefen å fremstille showets hovedperson Emily så realistisk som mulig, iført en beret i tillegg til en av hennes signaturkjoler.

– Attributtene Emily har i serien ville være med, som leppestift, veske, mobiltelefon og høye hæler. Det ville også være klare forbindelser til Paris som by, som Eiffeltårnet og pittoreske kafeer. Alt som får deg til å assosiere deg direkte med Paris, sier hun.

Utfordringen med store merker

Fordelen med å jobbe med store globale selskaper som kunde er selvsagt at skaperens arbeid får mye eksponering. Häagen-Dazs iskrem selges for tiden i 50 land.

– Selvfølgelig er det fantastisk å kunne spre bildene dine over hele verden. Store internasjonale oppdrag er ønskelig dersom budsjettet er godt. Det er alltid spennende å se hvordan illustrasjoner kan brukes, at de kan trekkes opp i formater eller inkluderes på produkter.

En vanlig ulempe er derimot at det som er utviklet ofte må gjennom mange steg som må godkjennes, legges til og justeres. Slik var det også her.

Erica Jacobson har også tidligere utført arbeid for store internasjonale aktører. Blant dem UN Woman, Kiehls, Sephora og LA Times.

– Som vanlig var det knirkefritt å jobbe med Forsman & Bodenfors, jeg vet at de alltid stoler på meg som skaper. Men etter første runde med Häagen-Dazs i Frankrike endret forholdene seg plutselig, og Emily ville ikke få være med på emballasjen.

– Etter det var det noen runder med endringer, og Paramount Pictures deltok i designarbeidet. Jeg hadde selvfølgelig trodd det hadde vært morsomst om Emily selv kunne være med, jeg elsker å tegne folk, men man må likevel være forberedt på endringer i prosessen, sier Erica.

Lysbord og A4-papir – hvis Erica Jacobson selv får velge!

Hvilke tre verktøy kan du ikke klare deg uten i arbeidet ditt?

1. Lysbordet mitt
– Det har jeg arvet fra faren min, som brukte det i sin tid på et reklamebyrå som AD. Jeg bruker den når jeg jobber med maler eller bare tegner. Det distraherer og avleder oppmerksomheten fra selve linjen til helheten slik at jeg kan jobbe fritt – noe som kan høres selvmotsigende ut.

2. A4-papir
– Jeg lager alle mine gouache, tusjer og strektegninger på den. De passer perfekt i skanneren da jeg alltid gjør illustrasjonene mine for hånd. Et enkelt stykke papir skaper ikke prestasjonsangst, det er forbruksmateriale. Jeg tegner og maler i et hektisk tempo, sier hun lattermildt.

– Dette fører til en stor haug med bilder som jeg så plukker fra. Noen ganger er malingen så tykk at de må ligge på elementet og tørke. Jeg ønsker at håndens avtrykk skal være synlig i arbeidet mitt og at spontaniteten forblir i linjene.

3. Illustratør
– Det er programmet som passer meg og stilen min best. Det er enkelt å jobbe vektorbasert, stilen min er ganske flat og noe collage-aktig. Jeg kan flytte, fargelegge, forminske og forstørre uten problemer og det er også bra for animasjoner da bildene mine ofte brukes til flytteoppdrag og kampanjer, avslutter Erica.

Følg Ericas instagram eller besøk nettstedet hennes for flere av hennes kreasjoner.

Arbeidsgruppe for Emily i Paris
Byrå: Forsman & Bodenfors
Senior Account Manager: Lena Grundström
Kontoansvarlig: Britta Nilsson
Annonse: Andrea Kellerman
Illustratør: Erica Jacobson
Agent: CharlieCharlie

Alle bilder: Erica Jacobson/Häagen-Dazs.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Stora Ensos nye megaanlegg for falset kartong har startet produksjon

Stora Ensos nye forbrukeremballasjekartong ved fabrikken i Uleåborg i Finland har begynt å øke produksjonen. De første kundeleveransene forventes i andre kvartal 2025.
Stora-Ensox