Gjennom et nytt samarbeid mellom iskremgiganten Häagen-Dazs og Paramount slippes nå en begrenset iskremkolleksjon signert illustratøren Erica Jacobson. Det nye designet går under navnet Emily i Paris og er inspirert av Netflix-serien med samme navn. Det skriver Cap&Design.
Isen kommer i smakene Jordbær og Saltet karamell og slippes i forbindelse med lanseringen av Emily i Paris sin fjerde sesong. For å få riktig utseende på emballasjen ble byrået Forsman & Bodenfors kontaktet. Gjennom dem havnet oppdraget hos illustratøren Erica Jacobson, som brakte emballasjedesignet til live med sin lekne og fargerike stil.
– Det er veldig gøy å jobbe med pakkeoppdrag da det er et objekt som må sees fra mange vinkler, men også krevende da det er mange detaljer som skal med. I dette tilfellet tydelige bilder av iskremens innhold, logoer og plass for QR-koder, sier Erica.

I den innledende briefen var briefen å fremstille showets hovedperson Emily så realistisk som mulig, iført en beret i tillegg til en av hennes signaturkjoler.
– Attributtene Emily har i serien ville være med, som leppestift, veske, mobiltelefon og høye hæler. Det ville også være klare forbindelser til Paris som by, som Eiffeltårnet og pittoreske kafeer. Alt som får deg til å assosiere deg direkte med Paris, sier hun.
Utfordringen med store merker
Fordelen med å jobbe med store globale selskaper som kunde er selvsagt at skaperens arbeid får mye eksponering. Häagen-Dazs iskrem selges for tiden i 50 land.
– Selvfølgelig er det fantastisk å kunne spre bildene dine over hele verden. Store internasjonale oppdrag er ønskelig dersom budsjettet er godt. Det er alltid spennende å se hvordan illustrasjoner kan brukes, at de kan trekkes opp i formater eller inkluderes på produkter.
En vanlig ulempe er derimot at det som er utviklet ofte må gjennom mange steg som må godkjennes, legges til og justeres. Slik var det også her.

– Som vanlig var det knirkefritt å jobbe med Forsman & Bodenfors, jeg vet at de alltid stoler på meg som skaper. Men etter første runde med Häagen-Dazs i Frankrike endret forholdene seg plutselig, og Emily ville ikke få være med på emballasjen.
– Etter det var det noen runder med endringer, og Paramount Pictures deltok i designarbeidet. Jeg hadde selvfølgelig trodd det hadde vært morsomst om Emily selv kunne være med, jeg elsker å tegne folk, men man må likevel være forberedt på endringer i prosessen, sier Erica.

Hvilke tre verktøy kan du ikke klare deg uten i arbeidet ditt?
1. Lysbordet mitt
– Det har jeg arvet fra faren min, som brukte det i sin tid på et reklamebyrå som AD. Jeg bruker den når jeg jobber med maler eller bare tegner. Det distraherer og avleder oppmerksomheten fra selve linjen til helheten slik at jeg kan jobbe fritt – noe som kan høres selvmotsigende ut.
2. A4-papir
– Jeg lager alle mine gouache, tusjer og strektegninger på den. De passer perfekt i skanneren da jeg alltid gjør illustrasjonene mine for hånd. Et enkelt stykke papir skaper ikke prestasjonsangst, det er forbruksmateriale. Jeg tegner og maler i et hektisk tempo, sier hun lattermildt.
– Dette fører til en stor haug med bilder som jeg så plukker fra. Noen ganger er malingen så tykk at de må ligge på elementet og tørke. Jeg ønsker at håndens avtrykk skal være synlig i arbeidet mitt og at spontaniteten forblir i linjene.
3. Illustratør
– Det er programmet som passer meg og stilen min best. Det er enkelt å jobbe vektorbasert, stilen min er ganske flat og noe collage-aktig. Jeg kan flytte, fargelegge, forminske og forstørre uten problemer og det er også bra for animasjoner da bildene mine ofte brukes til flytteoppdrag og kampanjer, avslutter Erica.
Følg Ericas instagram eller besøk nettstedet hennes for flere av hennes kreasjoner.
Arbeidsgruppe for Emily i Paris
Byrå: Forsman & Bodenfors
Senior Account Manager: Lena Grundström
Kontoansvarlig: Britta Nilsson
Annonse: Andrea Kellerman
Illustratør: Erica Jacobson
Agent: CharlieCharlie
Alle bilder: Erica Jacobson/Häagen-Dazs.