Har du råd til å teste Teslas GigaBier?

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 24 april 2023
OPPDATERT: 24 april
En trepakning koster i overkant av 1000 kroner.

Tesla, og Elon Musk har mange tanker og ideer, og de er langt fra alltid forbundet med biler. Nylig lanserte Tesla en GigaBier i Tyskland.

GigaBier har en emballasje som er ment å etterligne selskapets Cybertruck, som er bygget med et ytre skall laget for optimal holdbarhet og passasjerbeskyttelse. Med et nesten ugjennomtrengelig eksoskjelett er alle komponentene konstruert for overlegen styrke og holdbarhet, fra det bærende skallet av ultrahardt 30X kaldvalset rustfritt stål til Teslas forsterkede glass.

Tesla sier de ønsker å hylle den 500 år gamle tyske ølbryggetradisjonen Reinheitsgebot. Det pilsnerinspirerte ølet er tilgjengelig i begrenset opplag og er brygget i Berlin med, som de sier, sin egen eksklusive cyberhumle og med toner av sitrus, bergamott og søt frukt. Flasken er elegant og minner mer om parfyme enn øl. Den har et rent, svart og blankt design med et Giga-stempel som lyser i mørket. Det er ikke klart om det er en glass- eller plastflaske, men trolig er det glass. La oss anta at det ikke er en del av de tyske pantesystemene.

Hvordan ølet smaker er ukjent, men noen skrev at det er som vanlig med Tesla, mye design men ikke så mye substans.

Regn med å betale litt over 1000 kroner for en trepakning med 33 cl flasker. Ølet har en styrke på 5 prosent. Og en ting til – alkohol og bilkjøring henger ikke sammen.

Les mer

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Interessant maskinell origamiteknikk gir nye emballasjestrukturer

Finlands tekniske forskningssenter VTT har i samarbeid med Aalto-universitetet og finske industripartnere utviklet en ny teknologi for å forme papp i en unik kontinuerlig prosess for å lage origami-inspirerte strukturer for fiberbaserte emballasjematerialer, noe som gir helt nye egenskaper til pappen.
Fold_e-comcosmeticspackagingx

Emballasjen kan være porten til en digital verden full av fortellinger

Denne presentasjonen, med tittelen From Leaf to Life, la vekt på hvordan Lipton ønsker å koble forbrukere med produktene sine gjennom innovativ, forbrukerorientert teknologi.
Lipton-smart-packaging-VMx

Ecma: Mye i PPWR som påvirker kartongprodusentene

"Hvis emballasje var oppfunnet i dag, ville vi mottatt en rekke priser med tanke på alle de gode tingene knyttet til den. I stedet blir de sett på som et problem av våre beslutningstakere, problemer som må løses". Det sa Mike Turner, uavhengig konsulent for Ecma, da han var den første foredragsholderen på Svenska Kartongföreningens årsmøte nylig. Packnews var selvfølgelig der.
mike

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors