Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
Det er ikke første gang at Famous Last Words er ansvarlig for Le Nationals opptreden. I fjor dro byrået til Frankrike for inspirasjon til 2023-flaska, og året før var de i Johan Daniel Grönstedts hjemby Leksand.
Trekkspillignende konstruksjon
Men til 20-årsjubileet så de i stedet på starten av drikkeimperiet. I 1846 tappet Johan Daniel Grönstedt sin første flaske konjakk under eget navn i Gamlebyen «Gamla Stan» i Stockholm. I samme hus både bodde og drev han restauranten Stiernan. Ettersom huset har en så sterk forankring i selskapets historie, virket det naturlig å la stedet hvor alt begynte å pryde forsiden av jubileumspakningen.
Illustrasjonen inneholder mange skjulte elementer og budskap som først blir tydelige hvis du tar deg tid til å virkelig se på kunstverket på nært hold.
– Det var en selvfølge at huset skulle ta sin plass og føles som sentrum av Österlånggatan. De fire sidene av boksen gjorde at vi kunne dele bildet i fire «egne» deler, mens den sømløse illustrasjonen skaper en følelse av evighet når du snurrer det. Eskekonstruksjonen har en trekkspillignende åpning som gjorde at vi kunne skildre det som skjer på utsiden av huset så vel som innvendig, sier Jakob Jerremalm, designer hos Famous Last Words.
Hyllest til Gamlebyen
Når du åpner pakken brer en nøktern og yrende Gamla Stan seg ut foran øynene dine. Noen glir forbi på en veltepetter mens noen andre fisker gjennom vinduet. I horisonten kan du skimte kaia hvor konjakken ble mottatt fra et fjerntliggende land, med veien til oppbevaringen og deretter tapping.
Snur du på emballasjen, møtes du i stedet av innsiden av huset, med restauranten Stiernan i første etasje og leiligheten der Johan Daniel Grönstedt bodde med kone og datter i etasjen over. Det er nettopp alle de små detaljene som samles og utgjør helheten byrået ønsket å oppnå med emballasjen.
![](https://packnews.no/wp-content/uploads/sites/4/2024/09/c4-1024x640.jpg)
– Vi ønsket å produsere emballasje som kjøperen kunne se lenge på og oppdage detaljer i, litt som en barnebok. Inspirasjonen er hentet, uten sammenligning, fra legender som Jan Lööf og Martin Handford.
Den store utfordringen var å lande i en stil som leder tankene til barnebøker men som samtidig passer et produkt for voksne.
– Det er alkohol vi pakker inn, så det kan ikke bli for barnslig. Derfor valgte vi å jobbe med en mattere fargepalett og finne balansen mellom skarp arkitektur og liv, avslutter Jakob.
![](https://packnews.no/wp-content/uploads/sites/4/2024/09/c5-1024x576.jpg)
Alle bilder: FLW/Grönstedt.
Artikkelen er hentet fra Cap&Design. Tekst:Mette Rosencrantz