Forbruket av plast øker fortsatt, på tross av alle miljødiskusjoner

PUBLISERT: 26 februar 2020
OPPDATERT: 26 januar

Bruken av PE-plast vokser. Her ser vi formblåsing av plastfilm.

I en ny rapport fra Ceresana forventes bruken den mest populære PE-plasten, LDPE, å vokse med 3,2 prosent frem mot 2026.

PE er en av de mest populære plasttypene og klassifiseres i flere typer som LDPE, LLDPE og HDPE, avhengig av  egenskapene på polymerene. Byrået Ceresana har laget en analyse av verdensmarkedet for LDPE, som har vært på markedet siden 1939. Denne plasttypen myk, robust og fleksibel og brukes derfor i en rekke forbrukeremballasjer, som skrukorker og lokk.

Emballasjefilm

Det mest populære bruksområdet er likevel film som igjen brukes til plastposer, ståposer (pouch), emballasjematerialer og landbruksplast, med mer.
I rapporten forventes den globale omsetningen av LDPE vokse med 3,2 prosent frem til 2026. Et av de mest dynamiske vekstmarkedene er markedet for byggindustrien. Med 41 prosent er Asia/Stillehavsregionen den desidert største forbrukeren av LDPE.

Det mest populære salgsmarkedet for LDPE i 2018 var i bruksområdet emballasjefilm, der etterspørselen var på 5,74 millioner tonn. Totalt står emballasjemarkedet for 58 prosent av plastfilmen. Den brukes til emballasjefilm, poser, sekker og hard plastemballasje.

Målt i volum vil trolig byggindustrien vokse til å bli det største markedet, med en vekst på 2,7 prosent årlig.
Den mest utbredte prosesseringsmetoden for LDPE er ekstrusjon. I 2018 ble 13 millioner tonn LDPE prosessert verden over ved filmekstrusjon alene. På andreplass komme ekstrusjon av rør, profiler og kabler.

Ceresana forventer at den globale prosesseringen på dette området vil nå den høyeste prosentandelen de neste åtte årene med en årlig vekst på 2, 5 prosent årlig.

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa