
Absolut har nå testet kombinasjonen av en papirbasert lokk og papirflaske som en del av selskapets pågående visjon om å lage en fullstendig biobasert flaske. Lokket er et samarbeid med Blue Ocean Closures (BOC).
Flasken og korken fullførte sin første testperiode på et arrangement i mai, hvor de ble testet av et fellesskap av bartendere.
Absoluts forpliktelse til å skape endring førte til utforskningen av det siste elementet – en papirbasert kork. Uten levedyktige alternativer tilgjengelig på markedet, samarbeidet Absolut med BOC for å utvikle en.
Korkens design vil i sin første generasjon kombinere en kropp laget av mer enn 95 prosent FSC (Forest Stewardship Council)-sertifiserte fibre med en tynn plastforsegling. Den langsiktige ambisjonen er å erstatte plasten med et biobasert materiale slik at hele korken vil være laget av fornybare materialer. Allerede åpner en kork laget hovedsakelig av fornybare materialer potensialet for redusert karbonavtrykk sammenlignet med konvensjonelle materialer som aluminium. Den vil være resirkulerbar som papir i markeder som har resirkuleringssystemer på plass som kan skille papir fra andre materialer.
Muligheten til å ta informerte valg
Den papirbaserte korken er en del av Pernod Ricards Future of Packaging-initiativ, som har som mål å gi forbrukere og merkevarer mulighet til å ta mer informerte valg om emballasjen til brennevinene sine. Den papirbaserte kombinasjonen ble testet av bartendere for første gang på arrangementet «Absolut The Map» i mai. Fokuset for testen var å evaluere funksjonaliteten, håndteringen og helhetsinntrykket av lukkingen i «virkelige» situasjoner. Neste trinn i utviklingsreisen innebærer ytterligere kvalitetstesting, etterfulgt av en begrenset markedstestperiode.
– Vi er fortsatt forpliktet til å utfordre oss selv til å drive innovasjon innen bærekraft, sier Noémie Bauer, Chief Sustainability Officer hos Pernod Ricard.
– Dette nye steget inn i fremtidens emballasje fremhever vår fortsatte forpliktelse til å flytte fokuset vårt mot å minimere effekten av produktene våre og være transparente om denne prosessen – testingene og prestasjonene. Vi håper å inspirere til fremgang på tvers av hele drikkevareøkosystemet og ytterligere drive oss mot en mer bærekraftig fremtid, avslutter Bauer.
Lars Sandberg, administrerende direktør i Blue Ocean Closures, kommenterer:
– Vi er stolte av å samarbeide med Absolut Vodka, en leder innen emballasjeinnovasjon, for å bringe den papirbaserte lukkingen til live. Ekte endringer må være et samarbeid, og vi er glade for å lære av tilbakemeldingene vi har mottatt fra bartenderne som deltar i denne prøveperioden.