Designvinnere i Metsä Boards konkurranse kåret

PUBLISERT: 31 januar 2023
OPPDATERT: 1 mars

Vinnerne i konkurransen Better with Less – Design Challenge 2022–2023, arrangert av Metsä Board, er annonsert. En jury bestående av eksperter innen emballasjedesign har sett ut to bidrag som dele førsteplassen: «Kid’s Headphones Packaging», av designeren Kitty Ching og «Cardboard Protecting Filler», av Marcin Michalski, Monika Klimpel og Adrian Olejnik.

Den internasjonale konkurransen innen emballasjedesign, Better with Less – Design Challenge 2022-2023, ble arrangert for tredje gang av Metsä Board, en del av Metsä Group. Konkurransen ønsket designere velkommen til å lage fremtidens emballasje uten avfall. 124 deltakere fra 27 land deltok i utfordringen med sine kreative ideer.

–       Å velge en vinner fra slike utmerkede bidrag var en utrolig vanskelig avgjørelse, og det er grunnen til at juryen bestemte seg for å kåre to vinnere, sier Ilkka Harju, juryens talsmann og Packaging Services Director hos Metsä Board.

Det første vinnende designet, «Kid’s Headphones Packaging», fokuserer på brukervennlighet og resirkulerbarhet for forbrukerne. Gjennom elegant designteknikk er emballasjen lett å åpne og gir utmerket beskyttelse av produktet – noe som beviser at det enkle ofte er det beste. Emballasjen er enkel å gjenvinne og tar hensyn til gjenbruksaspektet, da den indre delen av emballasjen gir mulighet til å oppbevare hodetelefonene. Gjenbruken støttes av den estetiske presentasjonen og at det brukes et rent kartongmateriale.

Cardboard Protecting Filler.

Den andre førsteprisvinneren var «Cardboard Protecting Filler», en beskyttelsesløsning under transport, for TV-er eller annen elektronikk. Løsningen skaper en bjelkelignende struktur som beskytter innholdet på hver side av pakken. Emballasjen, laget av ny fiberkartong, er lett og slitesterk, noe som bidrar til den sirkulære økonomien når det gjelder enkel resirkulering og reduserer mengden materiale som brukes.

Førstepremievinnerne deler premiesummene fra første og andre plass og mottar 6500 euro hver.

Reshape.

Tredjeprisen, 2000 euro, ble tildelt ‘RESHAPE’. Dawid Thiels emballasjekonsept er, takket være et innovativt emballasjeformat, utformet for å fungere for et bredere spekter av produkter, og reduserer antallet emballasje som må lagres.

Metsä Board tilbød en ekstrapremie i form av en praktikantplass for en student ved Paperboard and Packaging Excellence Centre i Finland. Vinneren ble «Zero Waste Medication Blister Pack», designet av Patrick Walby. Det er en legemiddelemballasje som har som mål å erstatte plast og aluminium, som ofte brukes i legemiddelemballasje med kartong.

 

«Zero Waste Medication Blister Pack.

To hederlige omtaler ble også utdelt, til ”Totally Bananas’ Packaging”, designet av Max Gubbins og ”F’lover”, designet av Mine Koca.

 

Les mer

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Interessant maskinell origamiteknikk gir nye emballasjestrukturer

Finlands tekniske forskningssenter VTT har i samarbeid med Aalto-universitetet og finske industripartnere utviklet en ny teknologi for å forme papp i en unik kontinuerlig prosess for å lage origami-inspirerte strukturer for fiberbaserte emballasjematerialer, noe som gir helt nye egenskaper til pappen.
Fold_e-comcosmeticspackagingx

Emballasjen kan være porten til en digital verden full av fortellinger

Denne presentasjonen, med tittelen From Leaf to Life, la vekt på hvordan Lipton ønsker å koble forbrukere med produktene sine gjennom innovativ, forbrukerorientert teknologi.
Lipton-smart-packaging-VMx

Ecma: Mye i PPWR som påvirker kartongprodusentene

"Hvis emballasje var oppfunnet i dag, ville vi mottatt en rekke priser med tanke på alle de gode tingene knyttet til den. I stedet blir de sett på som et problem av våre beslutningstakere, problemer som må løses". Det sa Mike Turner, uavhengig konsulent for Ecma, da han var den første foredragsholderen på Svenska Kartongföreningens årsmøte nylig. Packnews var selvfølgelig der.
mike

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors