
Det er litt oppsiktsvekkende å starte et nytt etikettrykkeri i Danmarks etikettby nummer 1, Randers, men nå etablerer selskapet Buchs-produksjon i byen.
Noen av de største etikettprodusentene på det danske markedet er allerede i Randers, så hvordan tenkte dere på Buchs?
– Vi har gått gjennom en lang utvikling fra et mer tradisjonelt grafisk designhus til et fullservicebyrå med stort fokus på merkevarer. Vi har lykkes godt med å skape oss selv og en kundebase basert på kunder med fullservicebehov og på nisjekunder innenfor spesialemballasje. Vi lager alt fra visuell identitet, presentasjonsfilmer, employer branding til emballasje, bilfolieringsmontere med mer, sier Jesper Søby, administrerende direktør i Buchs.
Trykkehallen på Buchs ser fortsatt ut som en trykkehall, men produksjonen i dag er 80 prosent fokusert på emballasje. De mer tradisjonelle grafiske oppgavene har man valgt til outsourcing. Dermed har de nylig solgt kolleksjonene sine.
Ny hall innredes for skiltproduksjon
Som et ledd i utviklingen mot fullservice har de utviklet sin skiltavdeling gjennom årene og etter hvert ble lokalene for små. Derfor har de bygget et nytt produksjonsbygg på 750 m2, som utelukkende skal brukes til skiltproduksjon, inkludert bilfoliering.
– Det blir fantastisk å ta fatt på et helt nytt bygg og sette det opp akkurat slik det passer vår produksjon best, sier Thomas Søby.
Nytt etikettselskap ser dagens lys
I den gamle utstillingshallen etablerer de sitt nye etikettselskap – Buchs Labels. Det er ikke en del av Buchs men et selskap med en annen eierstruktur og eget CVR-nummer. Thomas Søby forklarer:
– Selskapet eies av Henrik og meg, sammen med de to garvede label-gutta, Svend-Erik Pedersen og René Thorsen Bonde, som begge har en fortid i 4Labels her fra Randers. Vi har kjent dem i mange år og har jobbet tett med dem. Vi har samme idé om hva vi ønsker skal være for kunden og vi mener at felles eierskap er best for alle parter.
Helt digital produksjon
I tillegg til å ha en god felles forståelse av kundeforholdet, er de også enige om at produksjonen skal være så digital som mulig. Målet er at deres kunder kan sende etikettdesign direkte i produksjon, hvor automatikken tar over og klargjør materialet for trykking og etterbehandling.
– Vi har mye erfaring med digital håndtering fra vår emballasjeproduksjon. Gjennom vårt samarbeid i byrået Skabertrang har vi noen av de beste programmererne i bransjen. Derfor har vi utviklet egne løsninger som er presise etter våre behov, sier Thomas Søby.

For å støtte den digitale etikettproduksjonen har Buchs Labels investert i en HP Indigo 6800 og en GM 350 DCS med DVM-modul (Digital lakkmodul) samt alt det kan med preging, stansing og varmfolie fra Grafisk Maskinfabrik.
– Vi har egentlig et eksklusivt oppsett hvor vi skal kunne gjøre nesten alt som ønskes innen etterbehandling. Samarbeidet med fremfor alt Grafisk Maskinfabrik har også gjort oss optimistiske, da de virkelig er opptatt av å hjelpe oss godt i prosessen. Det er et dansk selskap som bor nesten rundt hjørnet med all sin kompetanse og vi tror på spennende utvikling.
Da intervjuet fant sted (begynnelsen av oktober), var opplæringen på begge maskinene for de nyansatte operatørene nettopp gjennomført. Når visningshallen står klar og de har all plass for seg selv i Buchs Labels, vil flere maskiner være på stedet. Dit hører kuttere og rullemaskiner for de ferdige etikettbanene.
God synergi
Det er ikke nytt for Buchs å produsere etiketter. Det er stor synergi mellom etiketter og emballasje som de nå ønsker å ta til et nytt nivå. Både på emballasje- og etikettsiden ønsker de å være eksperter på kortere serier. Er volumene for store, er det mer lønnsomt å få oppgavene produsert i for eksempel flexo av firmaer du kontraherer.
– Vi satser mye på nisjene. Det er vår kompetanse og vår maskinpark som blir best brukt. Men det er klart at utviklingen med kortere serier og raskere leveranser også har påvirket etikettbransjen og der skal vi være det beste alternativet, avslutter Thomas Søby.