Amerikanske Kroger gjør burfrie egg mer tilgjengelige

PUBLISERT: 12 september 2016
OPPDATERT: 26 januar


Den amerikanske kjeden Kroger bruker rimelig og enkel emballasje for å gjøre burfrie egg mer tilgjengelige når de lanserer dem i sine egne butikker.

Kroger Cage-Free Eggs, som det nye varemerket kalles, er bygget på selskapets private merkevarer Simple Truth og Simple Truth Organics, som også tilbyr burfrie egg.

Billigere og enklere emballasje
– Det nye tilbudet er for forbrukere som vil ha burfrie egg til en lavere pris enn de som er tilgjengelige i dag, sier en talsperson for selskapet til bladet Fortune.

– Vi kan holde prisene nede ved å senke listen og pakke eggene i en standardtrykket kartong i stedet for de oppskalerte etikettene de vanligvis selges i.

Ifølge Kroger selv er kjeden markedsleder på burfrie egg og solgte seks prosent mer enn bransjegjennomsnittet i 2015. Det er forventet at dagligvaremarkedet i USA vil bestå av 100 prosent burfrie egg i 2025, ifølge løfter fra andre daglig- og restaurantkjeder.

En myk overgang mot burfritt
– For å sikre en myk overgang mot 2025 trenger vi å tiltrekke oss kunder på frittgående egg nå, sier Mel Bomprezzi, salgsansvarlig i Kroger.

– Vi skal jobbe med våre leverandører gjennom denne overgangen for å sikre at eggene blir lett tilgjengelige, sikkert produsert og rimelig priset for alle forbrukere.

Krogers burfrie egg er nå ute i kjedens butikker og datterselskaper. Burfrie egg erstatter bursystemet som har dominert landbruket de siste 50 årene. Burhøns måtte ofte tilbringe hele livet i et bur som ikke var større enn et A4-ark, uten plass til å spre vingene.

Får adgang til å spankulere fritt
– Burhøns er blant de mest frihetsberøvede dyrene i landbruket, fastslår Humane Society of the United States.

Burfritt betyr ikke at høner får tilgang til utendørs hønsegårder, men er et skritt mot mer etisk dyrehold. I motsetning til burhøns, får burfrie høner adgang til å gå fritt, spre vingene og legge eggene i reir, en helt naturlig atferd som burhøns ble nektet adgang til.
 

 

 

Les mer

Drupa skrur ned på antall messedager

Drupa fastholder sin fireårs syklus og har nå presentert datoene for neste messe som arrangeres våren 2028. Det som derimot endres på er antall messedager.
DRUPA24_01x

Nederlandske Albert Heijn selger sugerør av plast igjen

Plastsugerør er ikke godkjent av EU, men det stopper tilsynelatende ikke at de selges.
sugror-stor

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Nordisk Bioplastforening lobbyerte på EU-nivå

Nordisk Bioplastforening har nå åpnet en dør inn til EU via et møte med Pär Holmgren og Jessica Roswall i Brussel.
Bild-alla-trex

Siste nytt

Drupa skrur ned på antall messedager

Drupa fastholder sin fireårs syklus og har nå presentert datoene for neste messe som arrangeres våren 2028. Det som derimot endres på er antall messedager.
DRUPA24_01x

Nederlandske Albert Heijn selger sugerør av plast igjen

Plastsugerør er ikke godkjent av EU, men det stopper tilsynelatende ikke at de selges.
sugror-stor

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Nordisk Bioplastforening lobbyerte på EU-nivå

Nordisk Bioplastforening har nå åpnet en dør inn til EU via et møte med Pär Holmgren og Jessica Roswall i Brussel.
Bild-alla-trex