Den amerikanske kjeden Kroger bruker rimelig og enkel emballasje for å gjøre burfrie egg mer tilgjengelige når de lanserer dem i sine egne butikker.
Kroger Cage-Free Eggs, som det nye varemerket kalles, er bygget på selskapets private merkevarer Simple Truth og Simple Truth Organics, som også tilbyr burfrie egg.
Billigere og enklere emballasje
– Det nye tilbudet er for forbrukere som vil ha burfrie egg til en lavere pris enn de som er tilgjengelige i dag, sier en talsperson for selskapet til bladet Fortune.
– Vi kan holde prisene nede ved å senke listen og pakke eggene i en standardtrykket kartong i stedet for de oppskalerte etikettene de vanligvis selges i.
Ifølge Kroger selv er kjeden markedsleder på burfrie egg og solgte seks prosent mer enn bransjegjennomsnittet i 2015. Det er forventet at dagligvaremarkedet i USA vil bestå av 100 prosent burfrie egg i 2025, ifølge løfter fra andre daglig- og restaurantkjeder.
En myk overgang mot burfritt
– For å sikre en myk overgang mot 2025 trenger vi å tiltrekke oss kunder på frittgående egg nå, sier Mel Bomprezzi, salgsansvarlig i Kroger.
– Vi skal jobbe med våre leverandører gjennom denne overgangen for å sikre at eggene blir lett tilgjengelige, sikkert produsert og rimelig priset for alle forbrukere.
Krogers burfrie egg er nå ute i kjedens butikker og datterselskaper. Burfrie egg erstatter bursystemet som har dominert landbruket de siste 50 årene. Burhøns måtte ofte tilbringe hele livet i et bur som ikke var større enn et A4-ark, uten plass til å spre vingene.
Får adgang til å spankulere fritt
– Burhøns er blant de mest frihetsberøvede dyrene i landbruket, fastslår Humane Society of the United States.
Burfritt betyr ikke at høner får tilgang til utendørs hønsegårder, men er et skritt mot mer etisk dyrehold. I motsetning til burhøns, får burfrie høner adgang til å gå fritt, spre vingene og legge eggene i reir, en helt naturlig atferd som burhøns ble nektet adgang til.