2021 ble nok et godt år for Jotun, til tross for utfordringer

PUBLISERT: 16 februar 2022
OPPDATERT: 26 januar

Morten Fon, CEO i Jotun (foto Morten Rakke).

Jotun omsatte for 22 809 millioner i 2021, 8 prosent bedre enn året før. Driftsresultatet for fjoråret ble138 millioner kroner, nest høyest i selskapets historie.


Pandemi og råvarer

Til tross for alle utfordringen som preget verdensmarkedet i 2021, økte Jotun omsetningen i alle regioner og i tre av sine fire forretningsområder. Driftsresultatet ble det nest høyeste noensinne, bare slått av rekordåret 2020.

– Vi fikk en rekke utfordringer i 2021. For det første rammet pandemien vår virksomhet globalt. For det andre økte kostandene for råvarer dramatisk, noe som tvang Jotun til å justere prisene. Likevel er vi veldig fornøyd med resultatet for 2021, sier President og CEO Morten Fon.

Nye vekstmuligheter

Pandemien og råvaremarkedet vil fortsatt påvirke utviklingen i 2022.Det vil bli ytterligere vekstmuligheter i Jotuns markeder, og selskapet er i en god posisjon til å utnytte dette.
– Det er fortsatt usikkerhet om konsekvensene fra pandemien. Trykket på marginene gir prisstigning, og kostnadskontroll er nødvendig. Vi skal ta markedsandeler, og vår langsiktige vekststrategi står fast, sier Morten Fon.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

Produksjon av papir og kartong dalte i 2022

Foreløpig statistikk for 2022 utgitt av Cepi, Confederation of European Paper Industries, viser effektene av høye energipriser og erodering av økonomisk vekst i EU og verden. Sektoren kan imidlertid dra nytte av positive langsiktige trender, som EUs grønne industriplan kan få fart på.
Pappersproduktion

Sopp omvandler tre til filmmateriale

wood-film-utvald

Metsä Board tredubbelt belönat för sitt arbete inom hållbarhet

Metsä Board har för andra gången trippelbelönats för sitt ambitiösa hållbarhetsarbete av den globala ideella miljöorganisationen CDP.
metsa-cdp-utvald

Sveriges Bryggerier efterlyser blåbackar och returglasflaskor

Inför de kommande storhelgerna vädjar nu Sveriges Bryggerier till allmänheten: lämna in era returbackar och returglasflaskor!
blue-back-utvald