World Packaging Organisation gir global stemme til emballasjeindustrien

PUBLISERT: 28 februar 2024
OPPDATERT: 28 februar
Luciano Pellegrino er den første kvinnen som leder WPO.

Den nye presidenten for World Packaging Organization, Luciana Pellegrino, har tiltrådt – den første kvinnen i denne rollen i den globale organisasjonens historie. Her deler hun sin strategi og visjon med Lindy Hughson, sjefredaktør for det australske magasinet Packaging News.

Det er to dager før jul når jeg når Luciana Pellegrino på en Zoom-samtale. Det er kveldstid i Brasil, og bak eventyrlysene hennes stråler glade goodwill-viber fra et dekorert tre. Gløden som fanger oppmerksomheten min kommer imidlertid fra Luciana selv. Hun er strålende i det øyeblikket hun begynner å snakke om emballasje, lidenskapen hennes skinner igjennom når hun artikulerer sin visjon og mål med styrken og klarheten du forventer av en så dyktig leder innen sitt felt. Samtalen hennes er forfriskende ærlig, men fylt med ydmykhet og ynde som bidrar til varmen i vårt virtuelle rom.

Pellegrino er usedvanlig kvalifisert for rollen, som utdannet siviløkonom med fokus på miljøvitenskap, og med en mastergrad i «Board of Directors Governance». I sin daglige jobb er hun administrerende direktør i Brazilian Packaging Association (ABRE). Involvert i emballasjeindustrien siden 1996, har hun vært involvert i WPO i tjue år, med femten av dem i en visepresidentrolle, deriblant som senior visepresident for markedsføring under den tidligere styrelederen, australske Pierre Pienaar.

Et av Pellegrinos uttalte mål som president er å bringe WPO nærmere strategiske markedsføringsspørsmål og emballasje- og forbruksvarerbedrifter.

– Denne koblingen til industrien vil gjøre oss i stand til å harmonisere en global visjon for sektoren, alltid med sikte på å styrke den og styrke WPO-medlemmer til å opptre positivt i sine land.

– Som president, og i nært samarbeid med WPOs styremedlemmer og sekretariat, har jeg som mål å styrke WPOs strategiske partnerskap med internasjonale organer, for å øke deltakelsen på globale arrangementer, konferanser og messer, heve stemmen til emballasjeindustrien, samtidig som jeg utforsker ulike sentrale temaer. for organisasjonen og for sektoren, slik som styring, teknologi og innovasjon.

Tre kjernepilarer

Til dags dato har WPO fokusert mye av arbeidet sitt rundt tre kjernepilarer: markedsføring, bærekraft og utdanning.

Angående markedsføring sier Pellegrino:

– I løpet av min periode ønsker jeg å utvide fokuset vårt for å bygge en sterk markedsføringsportefølje som vil gjøre oss i stand til å dele kunnskap med merkevareeiere som igjen vil hjelpe dem å bruke verdien av emballasje som et markedsføringsverktøy.

Hun sier at WPO har tilgang til utmerkede eksempler på innovasjon som kommer gjennom WorldStar Packaging Awards-programmet, og dette er også en indikator på gjeldende trender innen emballasje. Hun ser på denne konkurransen, som har vokst i suksess de siste årene, som en rik ressurs som kan brukes til å lage nyttig informasjon for merkevarer

Bærekraft og emballasje som sparer mat vil fortsatt være et sterkt fokus. Pellegrino sier at det har blitt lagt ned enormt mye arbeid av laget så langt, ledet av Nerida Kelton fra Australia.

– Dette temaet er så kritisk for vår bransje over hele verden at vi allerede ser forslag til nye regler for å oppfylle målene for sirkulær økonomi verden over. WPO spiller en viktig rolle i å drive endringen vi trenger å se i alle markeder. På det punktet sier hun at WPO styrker sitt partnerskap med Messe Düsseldorf og Save Food-programmet, og jobber med et posisjonsdokument som skal publiseres i samarbeid med UNIDO (United Nations Industrial Development Organisation).

En viktig grunnpilar er utdanning. Pellegrino sier hun har planer om å utvide den allerede omfattende listen over utdanningsprogrammer ytterligere.

– WPO vil fortsette å sponse opplæringsprogrammer i medlemslandene og sende internasjonale instruktører til lokalsamfunn for å formidle kunnskap om emballasje.

– I tillegg til dette er utviklingen av en serie online opplæringsprogrammer, slik at vi kan utforske nye emner i vår bransje – som smart emballasje, ny materialinnovasjon og nye teknologier.

Utvidelse i tre deler

I tråd med den raske veksten til WPO inkluderer Pellegrinos strategi opprettelsen av tre nye prosjekter i organisasjonen.

Den første er Governance, som i økende grad kreves etter hvert som WPO utvider og formaliserer avtaler med andre organisasjoner, som krever at nye prosedyrer er på plass i WPO, og som vil skape åpenhet i hvordan WPO driver sin virksomhet. Hun nevner som eksempel det nylig undertegnede avtaleavtalen med UNIDO, der WPO støtter UNIDO med emballasjekompetanse, og for eksempel gir råd om å bygge et nasjonalt emballasjeorgan eller et nasjonalt emballasjeprisprogram i utviklingsland der UNIDO leder ulike prosjekter for å fremme lokale næringer.

Det andre nye prosjektet er Innovasjon.

– Tanken er at vi kan kartlegge innovasjonsøkosystemer slik at vi kan se hvor oppstartsfirmaer befinner seg globalt. Hva jobber de med? Hva er de nye teknologiene de utforsker? Og med det kan vi bringe dem nærmere bransjen. Med det kan vi støtte innovasjon i vår bransje også, sier Pellegrino.

Teknologi er den tredje nye delen.

– Det er viktig at vi vet hvilken teknologi som dukker opp rundt om i verden, og at vi som WPO kan ha noen på plass som kan belyse den emballasjeteknologien, slik at nye ideer kan deles rundt i verden.

Heve emballasjens stemme

Den overordnede ambisjonen inkludert i Pellegrinos visjon for hennes periode er å heve stemmen til emballasje globalt. Dette betyr meningsfylt deltakelse i strategisk viktige globale arrangementer, der WPO-eksperter sprer ordet om den virkelige verdien emballasje har for å forbedre livene til publikum.

Et nylig eksempel på at WPO deltok i en global begivenhet var debuten på COP28, hvor emballasje, for første gang i historien til miljøtoppmøtet, hadde en stemme ved bordet.

Pellegrino bemerker at når emballasje kommer opp i samtaler, er det følelsesmessig ladet rundt temaet avfall, uten å se det gjennom en helhetlig eller systemisk linse.

– Alle snakker om emballasje, men emballasjebransjen snakker ikke om emballasje og å sette kompleksiteten i emballasje i perspektiv, sier hun.

– Vi må ha samtaler som synliggjør hvordan emballasje tjener samfunnet og bringer effektivitet og bærekraft til leverandørkjedene og forhindrer matsvinn samtidig som den holder maten trygg.

– Dette er kjernen i min visjon, at WPO skaper en stemme for å pakke, dele ressurser, dele kunnskap, slik at vi som et globalt organ omfavner ideene til ulike medlemmer, forener budskapene og sprer disse til alle land.

– Ved å gjøre det vil vi styrke vår globale innflytelse. En sterkere organisasjon med en sterkere stemme vil støtte våre medlemmer til å gjøre en større jobb med å fremme emballasje i sine regioner, til beste for samfunnet.

Aktiv rolle

Pellegrino understreker viktigheten av WPOs pågående engasjement på så mange nivåer som mulig med bransjebegivenheter, webinarer, konferanser, WorldStar Packaging Awards-programmet og utvikling av sitt utvalg av posisjonsdokumenter og retningslinjer.

Et av de mest vellykkede veiledningsdokumentene er Packaging Design for Recycling Guide, som nå er oversatt til elleve språk, sist japansk.

Det er verdt å erkjenne at WPO-teammedlemmene bidrar med tiden sin til saken på frivillig basis. For Pellegrino er ikke dette et hinder for å nå hennes ambisiøse mål for organisasjonen.

– Alle som har vært i utøvende makt, og de som skal ta på seg rollene som nestleder i de nye porteføljene, er så beæret over å gjøre dette arbeidet. Jeg tror de ser dette som en mulighet for seg selv til å realisere potensialet sitt og gjøre en større innvirkning i sin region og for det globale emballasjesamfunnet.

– Jeg har vært frivillig i tjue år fordi jeg er en lidenskapelig emballasjeperson, og jeg har stor tro på at WPO kan utgjøre en forskjell i å hjelpe verden med å møte bærekraftsutfordringene vi står overfor.

Pellegrino konkluderer:

– Det er en ære og et privilegium å nå kunne lede WPO fremover, skape en sterkere organisasjon og bygge en inkluderende plattform som tillater deltakelse fra alle medlemmer i alle verdenshjørner – til det bedre for samfunnet.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på sidene 12-13 i magasinet PKN Packaging News Jan-Feb 2024.

Les mer

STOK Emballage kjøper deler av BEWI

En større forretningsavtale i den nordiske emballasjeindustrien ble annonsert under Scanpack. Det er det danske selskapet STOK Emballage som kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI.
BEWI_baater

Glade vinnere av Packnorth Award

Den 23 oktober var det dags for prisutdeling i Packnorth Award 2024. Det skjedde på Packaging Plaza på Scanpack. 11 glade pristakere kunne høste ære, diplom, sjampanje og blomster.
IMGL5166

Xerox og Taktiful pusher grensene for digital foredling

Xerox Holdings Corporation og Taktiful Software Solutions kunngjør sin intensjon om å danne et nytt strategisk partnerskap for å utvide begges tilstedeværelse i det digitale prosesseringsmarkedet.
xeroxx

Finske Rani Plast kjøper den litauiske filmfabrikanten UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har kjøpt den litauiske emballasjefilmprodusenten UAB Umaras. Det betyr at to suksessrike familieeide selskaper går sammen for å kunne tilby et bredere produktspekter og dermed kunne betjene kundene sine enda bedre. Oppkjøpet styrker også selskapenes geografiske posisjon.
Ranibildx

Siste nytt

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-3-1024x683

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683