Nytt emballasjelim egnet for vaksinetransport i -75º C.

PUBLISERT: 26 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Det nye 972-limet som VPF har utviklet kan brukes på egnede PP-substrater i temperaturer ned mot -75º C. Dermed er det egnet for etikettering av vaksinedoser.

Ekstrem kjøling er et essensielt logistikkrav for Covid-19-vaksiner. Limspesialisten VPF har utviklet Ultra Deep Freeze, et lim for temperaturer ned til – 75º C.

Emballasje og etiketter blir berørt av logistikkravene som gjelder for at vaksinene for Covid-19 skal være effektiv. Det nye 972-limet som VPF har utviklet kan brukes på egnede PP-substrater i temperaturer ned mot -75º C. Dermed er det egnet for etikettering av vaksinedoser.

Til etiketter og emballasje

Limet kan også brukes på etiketter til sprøyter som må lagres og transporteres ved lav temperatur. VPF har fått testet det høytransparente limet av et uavhengig institutt. Her ble glassflasker på 30 mm testet med etiketter laget av i PP-film på 60 µ og belagt med 18g/m2 lim av typen 972.

Under testingen ble glassflaskene påført etikettene i romtemperatur. Deretter ble de utsatt for en temperatur på -75º C i 72 timer, før de ble varmet opp til 5 grader C over en periode på 12 timer.
Testresultatene bekreftet at temperaturstabiliteten på det nye limet 972 fortsatt hadde bevart sine lime- og klebeegenskaper. Det ble heller ikke observert sprøhet eller kantseparasjon.

Egnet for overflater av papir og film

VPF er spesifiserer lim for temperaturer fra -75 grader C til +70º C, mens etiketteringstemperaturen bør være over -5º C. Limet er like godt egnet for papiroverflater som for film.
Limet har ISEGA-godkjennelse for direktekontakt med tørre, fuktige og fettholdige matvarer.

Les mer om limet og selskapet

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar