Nytt emballasjelim egnet for vaksinetransport i -75º C.

PUBLISERT: 26 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Det nye 972-limet som VPF har utviklet kan brukes på egnede PP-substrater i temperaturer ned mot -75º C. Dermed er det egnet for etikettering av vaksinedoser.

Ekstrem kjøling er et essensielt logistikkrav for Covid-19-vaksiner. Limspesialisten VPF har utviklet Ultra Deep Freeze, et lim for temperaturer ned til – 75º C.

Emballasje og etiketter blir berørt av logistikkravene som gjelder for at vaksinene for Covid-19 skal være effektiv. Det nye 972-limet som VPF har utviklet kan brukes på egnede PP-substrater i temperaturer ned mot -75º C. Dermed er det egnet for etikettering av vaksinedoser.

Til etiketter og emballasje

Limet kan også brukes på etiketter til sprøyter som må lagres og transporteres ved lav temperatur. VPF har fått testet det høytransparente limet av et uavhengig institutt. Her ble glassflasker på 30 mm testet med etiketter laget av i PP-film på 60 µ og belagt med 18g/m2 lim av typen 972.

Under testingen ble glassflaskene påført etikettene i romtemperatur. Deretter ble de utsatt for en temperatur på -75º C i 72 timer, før de ble varmet opp til 5 grader C over en periode på 12 timer.
Testresultatene bekreftet at temperaturstabiliteten på det nye limet 972 fortsatt hadde bevart sine lime- og klebeegenskaper. Det ble heller ikke observert sprøhet eller kantseparasjon.

Egnet for overflater av papir og film

VPF er spesifiserer lim for temperaturer fra -75 grader C til +70º C, mens etiketteringstemperaturen bør være over -5º C. Limet er like godt egnet for papiroverflater som for film.
Limet har ISEGA-godkjennelse for direktekontakt med tørre, fuktige og fettholdige matvarer.

Les mer om limet og selskapet

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl