Vinmonopolet, som er ett av de nye medlemmene i Emballasjeforeningen, har innført en strategi om «Miljøsmart emballasje». Det vil si plastemballasje.
– Emballasje er vårt viktigste satsingsområde for å redusere våre miljøbelastninger, fastslår Rolf Erling Eriksen. Fra 1. januar 2019 ble han miljøansvarlig i Vinmonopolet. Før det var han innleid som miljøkonsulent og deretter deltidsansatt med miljø som arbeidsområde.
Han er veldig fornøyd med beslutningen om å melde Vinmonopolet inn i Emballasjeforeningen.
– Vi har hatt kjempeutbytte av å være knyttet til Emballasjeforeningens nettverk. Her kan vi utforske problemstillinger og linke oss til andre leverandører som vi kan sparre med og få nyttige tips fra, sier den entusiastiske miljøsjefen.
Mange forstår argumentet for plastemballasje
I våre dager er det mange som fnyser når de hører ordet «plastemballasje». Men ifølge miljøsjefen blir satsingen forstått når han viser til miljøregnskapet og logistikkfordelene med lettere emballasje.
– Plast har flere gode egenskaper, særlig når vi sikrer at plasten ikke havner i havet. Husk at en tradisjonell glassflaske gjerne veier godt over 500 gram og i noen tilfeller opp mot en kilo!
– Til sammenlikning veier ei plastflaske kun rundt 50 gram. Dette gir åpenbare miljøgevinster både i produksjonen av emballasjen og i distribusjonen.
Innføring av obligatorisk pant på nye produkter i PET-flasker vekker også god gjenklang blant forbrukerne.
– Mange av kundene våre snur i miljøoppfatningen rundt plastflasker når de hører at det blir pant på PET-flaskene, siden det motiverer for at flaskene ikke blir kastet i naturen. De flest syns at dette er et smart valg.