Orkla Foods Sverige og Emballaator Växjöplast har i samarbeid videreutviklet den store skrukorken for Felix ketchup slik at matsvinnet blir mindre.
De store skrukorkene skal nå også innføres på kalde sauser og chilisaus, før de lanseres på nye markeder i Europa.
Stor kork gjør at flaskene kan stå opp-ned
Emballasjen og skrukorkene er utformet med forbrukernes behov og bærekraft i fokus. Den store skrukorken gjør at man kan sette flaskene opp-ned, noe som bidrar til at det blir lettere å få ut alt innholdet. Dermed reduseres matsvinnet
– Næringsmiddelindustrien er i dag vårt største segment, og denne forretningen bekrefter at vi har en fungerende modell, sier Adam Airosto, VD i Emballator Växjöplast.
– For å kunne videreutvikle den suksessrike skrukorken har vi blant annet investert i en ny maskinhall, ny sprøytestøpemaskin og automatisering. Vi har også lagt mye energi i å skape fleksibilitet og sikkerhet i produksjonen, noe som gir gode vekstmuligheter fremover.
Felles prosjekt
Karin Einarsson, som er prosjekt- og innkjøpsansvarlig i Orkla Foods Sverige, sier at de er veldig fornøyd med samarbeidet.
– Vi har hatt en åpen dialog hele veien, og det gjorde at det føltes som et felles prosjekt, noe som var viktig for oss begge.