Verdens første pneumatisk drevne cobot lanseres av Festo

PUBLISERT: 13 mai 2022
OPPDATERT: 26 januar

Frank Metzer|Frank Metzer.

Den tyske automatiseringsspesialisten Festo lanserer Festo Cobot, verdens første cobot som er pneumatisk drevet.


Coboter er enkle å manøvrere og muliggjør samarbeid mellom menneske og robot og kommer til å vokse raskt de nærmeste årene, ifølge Festo.
Coboter avlaster ansatte når det gjelder spesielt anstrengende eller monotone oppgaver, noe som gir mer frihet og gjør arbeidet enklere og sunnere.

Ifølge Festo gir pneumatisk drift en rekke fordeler. Direkte pneumatisk drift i leddene er kostnadseffektive og spesielt lette, da i motsetning til elektrisk løsninger ikke trenger tunge gir eller monmentgivere.

I salg i 2023
Frank Metzer.

Verdens flrste pneumatiske cobot er et resultat av ekspertise på styrt pneumatikk hos Festo, skriver selskapet. Den pneumatiske coboten blir billigere enn elektriske coboter i samme klasse, ifølge Festo.

– Når den kommer i salg i 2023 vil Festo Cobot sette en ny standard for samarbeid mellom mennesker og roboter siden den er så enkel å håndter, sier Frank Melzer, CTOi Festo.
Festo Cobot består av selve maskinvaren, en håndholdt modul og Robotic Suite som er programvare for intuitiv igangkjøring. Programmeringen krever ingen forkunnskaper om robotteknologi, og det tar mindre enn en time å programmere og sette coboten i gang.

Festo Cobot veier under 20 kg og har en rekkevidde på 670 mm, noe som tilsvarer en menneskelig arm.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar