Trender i handelen som det kan være verdt å følge 

PUBLISERT: 7 februar 2019
OPPDATERT: 26 januar


For å unngå å dele skjebne med kjeder som Toys`R Us og Sears har NRF definert økende trender som aktører i detaljhandelen bør være klar over.

På en nylig messe i New York arrangert av National Retail Federation (NRF) ble åtte voksende trender presentert som viktige å følge med på, da de kan komme til å prege 2019.

1 Sky-tilknyttede maskiner
Selskaper som Starbucks har tilknyttet sine butikkmaskiner til en IoT-drevet skyløsning som hjelper dem å få oversikt over innsats, salg, kontinuitet og kvalitet på alle utsalgssteder. På denne måten kan de overvåke salget i sanntid, redusere avfall og optimere oppskrifter i hele nettverket.

2 Fjerner barriere i dagligvarehandel
Ny teknologi vil fjerne noen av flaskehalsene i fysiske butikker med økt bruk av automatiske kasser og checkout-free-butikker som Amazon Go.

3 Online og offline opplevelser
Alle handelsprosesser, fra netthandel til handel i butikk og logistikk integreres i en enkel, datadrevet verdikjede som gir en sømløst brandet opplevelse fra ende til ende.

4 Kunstig intelligens (AI)vil bli vanlig
Forbrukerkomforten vil øke med ny teknologi som snakkende roboter (chatbots), personifisering og økt bruk av AI-assistenter. Kunstig intelligens kan også være svært nyttig for kjedene også. Når det gjelder kundeservice og datainnsamling om bransjetrender vil AI støtte beslutningsprosessen.

5 Omnikanaler er i tiden
Forbrukere har store forventninger når det gjelder kundeservice. Utstrakt bruk av omnikanaler og smart teknologi blir fundamentalt for å styrke forbrukernes forventninger til den kundeservicen kjedene leverer.

6 Roboter på lageret
Selv om det ikke er nytt har robotteknologi vist seg å være svært effektivt til å kutte kostnader og øke hastigheten i prosesslinjene. Dette gir kjedene mulighet til å levere samme eller neste dag, en trend som vil sette pionerer langt foran de andre.

7 Droner på gulvet, sensorer i hyllene og roboter i gangene
Leveranser med droner har en del legale utfordringer, men det kan hende at vi får se droner som hjelper til i butikken i framtiden. Sensorer vil bli brukt for å følge lagerbeholdningen, bestille påfyll og flytte feilplassert varer.

Dersom maskiner kan overta manuelle oppgaver, vil dette redusere kostnader og feil, samtidig som de ansattes tid frigjøres til kundebehandling. Giant Food Stores ansatte nylig Marty, en selvlærende robot som kan oppdage søl og farer i butikken, samt lavt lagernivå.

Ved hjelp av bildeteknologi sender Marty informasjon til ansatte som kan respondere umiddelbart.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red