To svenske trykkerigiganter danner milliardkonsern

PUBLISERT: 19 desember 2024
OPPDATERT: 19 desember
Åtta45 og Exakta ønsker å forme fremtiden sammen og regner med å kunne omsette for én milliard kroner.

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.

«Vår bransje er inne i en tid med endring og konsolidering, hvor ressurser, finansiell styrke og størrelse vil være avgjørende for å sikre våre kunders behov for forsyningsbredde og langsiktig forretningsforhold», skriver Åtta45 og Exakta Print i en pressemelding på tirsdag kveld.

Omsetningsmessig i siste regnskap er Åtta45 landets tredje største trykkeri, mens Exakta er femte på rangeringen. Til sammen anslår Åtta45 og Exakta en omsetning på i overkant av én milliard kroner, noe som gjør at de konkurrerer med Postnord Strålfors om å være de absolutt største.

«Det handler om mer enn styrke»

Partene ønsker å styrke sin posisjon og åpne for nye vekstmuligheter. Ved å supplere sin salgs- og markedsføringsinnsats må de identifisere og begeistre områder hvor de kan vokse og skape enda større verdier.

«Vår fusjon handler om mer enn styrke. Det handler om å skape en skarpere, mer spesialisert produksjon som er tilpasset våre kunders fremtidige behov og maksimerer potensialet til hver produksjonsenhet.»

Åtta45 holder til i Stockholm og har 330 ansatte og produksjon på femten lokasjoner. Exakta holder til i Malmø og har 170 ansatte.

Partene avventer nå beskjed fra det svenske Konkurransetilsynet og vil etter godkjenning skape en plattform for å implementere alle synergier «som gjør oss til en uslåelig partner nå og i fremtiden».

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

OK fra EU til Amcor og Berry

Emballasjeselskapene Amcor og Berry Global Group har fått antitrust-godkjenning fra EU-kommisjonen (EF) for sin planlagte fusjon.
European-Commission-official-entry

Irske IPL og Schoeller Allibert blir ett selskap

Irske IPL, med base i Dublin, produserer stive plastprodukter som primært brukes i mat-, miljø-, landbruks- og forbrukerapplikasjoner. Nå slår de seg sammen med Schoeller Allibert, som produserer transportemballasje for retursystemer.
Schoeller_Allibertx