MeieriselskapetTINE har inngått en avtale med Scania om et felles pilot-prosjekt hvor TINE skal prøve hybrid-lastebil fra senhøsten av.
Lastebilen er drevet vekselvis av en elektrisk motor og en biodiesel HVO-motor på 320 HK. Målet med testen er å finne positive effekter av å ta i bruk denne type teknologi. Dette er en bil som er spesielt godt egnet i indre bymiljøer, både fordi den går helt stille og har enda lavere utslipp.
25.000 butikker, skoler og barnehager
TINE distribuerer meieriprodukter til 25.000 butikker, skoler og barnehager og er kjører derfor mye i områder hvor folk bor. Det som er genialt med denne bilen er at bilen drives av den elektriske motoren inn mot de enkelte leveringsstedene og at batteriet lades på nytt mellom leveringsstedene.
TINE har allerede oppnådd betydelig reduksjon i utslipp av CO2, NOX og partikler gjennom overgang til lastebiler med den nye Euro 6-motoren og bruk av andre generasjon biodiesel (HVO).
– Vi skal ligge langt fremme når ny og miljøvennlig teknologi skal prøves ut. Ny teknologi vil være viktig for å redusere utslippene enda mer og dette er bakgrunnen for at vi nå har inngått denne samarbeidsavtalen med Scania, sier kommunikasjonsdirektør Lars Galtung i TINE.
Får skryt av NHO
– TINE er blant de fremste i klassen for et grønt skifte i transportvirksomheten, sier Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport.
– Jeg har hatt gleden av å følge dem gjennom lengre tid. Det som preger dem er gjennomføringskraften. I 2020 vil de ha en fossilfri transport. Samtidig engasjerer de seg slik at den øvrige transportbransjen kan være med.
TINE ønsker å bidra til en overgang til det grønne skiftet i norsk transportvirksomhet og er i full gang med å bytte ut hele bilparken til Euro 6-standard og ta i bruk fornybar biodiesel.
Fornybar biodiesel
– En tredjedel av våre biler kjører nå på fornybar biodiesel, noe som på årsbasis bidrar til en reduksjon av CO2, NOX og partikler med 25 prosent. Vi har tatt i bruk egne fyllestasjoner for HVO i Oslo, Bergen, Trondheim og på Sola og holder på å bygge stasjoner flere nye steder, sier Galtung.
– Vi er også i full gang med å bytte ut bilparken. Innen utgangen av 2017 vil vi kun ha biler med Euro 5 og Euro 6 og innen utgangen av 2020 kun Euro 6.