TINE lar seg inspirere av designstudenters ideer

PUBLISERT: 4 april 2017
OPPDATERT: 26 januar

Designstudenter fra Westerdals ble utfordret til å komme med forslag til hvordan fremtidens melkeemballasje skal se ut. TINE vil bruke forslagene som inspirasjon.

Det var under en workshop på Mat & Emballasje-messen at studentene fikk i oppgave å designe fremtidens melkeemballasje. På forhånd hadde studentene fått informasjon fra Tine om de utfordringene som finnes for de forskjellige emballasjetypene. Ellers var oppgaven åpen.

Jobbet konseptuelt
– Vi har hatt kort tid på oppgaven og har derfor jobbet på et konseptuelt nivå, sier Fredrik Lien Bjørgmo til bladet Matindustrien, som har intervjuet studentene.

– En av problemstillingene vi så på var hvorvidt man skal bruke tid på å utforme en mer miljøvennlig emballasje som kan kildesorteres om produktet skal spises på farten og emballasjen derfor kastes i offentlige søppelkasser som ikke videre kildesorteres, fortsetter han.

Litt av motivasjonen for å delta i workshopen var det var en interessant vri som studentenes syntes det var gøy å dukke ned i.

– Vi har sett på de eksisterende produktene, på svakheter og muligheter, og hvilke retninger vi kan dra det i. Det handler om å generere tanker hos de i Tine som jobber med dette hver dag, sier Bjørgmo.

Inspirasjon for Tine
Emballasjeutvikler Magnus R. Karlsson i Tine sier at de ville gi studentene en oppgave der de fikk bruke sin effektivitet uten å bli låst av tekniske begrensninger, slik de som arbeider med emballasje til daglig opplever.

Han sier til Matindustrien at studentene hadde mange interessante tanker og ideer som TINE vil bruke som inspirasjon.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red