Trade Promotion Förlag AB, som blant annet utgir Packnews og nord emballage, har inngått avtale om å kjøpe Pack Sweden (tidligere Pack+Plast) fra AGI.
Mens nord emballage kan vise til 83 års historie i emballasjebransjen, har AGI Publishing House nesten 50 års erfaring om trykk og trykte materialer. Forlagene inngår nå en et samarbeid som innebærer følgende:
- AGI konsentrerer seg om trykkeprosesser og materialer som kan trykkes på. Dekningen skjer gjennom ukentlige nyhetsbrev via Pack Sweden og det trykte tidsskriftet Sign&Print.
- Nord emballage blir det brede, trykte emballasjetidsskriftet med innhold både fra Pack Sweden og redaksjonen i nord emballage, samt det digitale nyhetsbrevet Packnews.
- I Finland og Danmark har det lenge vært et samarbeid mellom forlagenes skribenter og annonseselgere. Det samme innføres nå i Sverige.
Dypere og bredere dekning
– Det som skjer er at vi tar over den trykte Pack Sweden og integrerer den i nord emballage med umiddelbar virkning, sier Hans Friedsam, VD i Trade Promotion Förlag.
– Vårt konsept med nord emballage, Packnews nyhetssider på respektive språk i de nordiske landene og vårt nye konsept, tidsskriftet Livsmedel i fokus, er uovertruffet og gir industrien og deres kunder all nødvendig informasjon og de markedskanalene de behøver.
Peter Ollen i AGI Publishing House sier at løsningen kommer til å frigjøre redaksjonelle ressurser til dypere og bedre dekning av både emballerings- og trykkebransjen.
– Avtalen innebærer ingen reduksjon av personalet, bare en fokusering. Vi konsentrer oss om vår kjernevirksomhet, og nord emballage får større ressurser til å lage et bredere tidsskrift.