Thailandsk kjemigigant satser på grønn innovasjon

PUBLISERT: 28 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar


SCG Chemicals styrker satsingen på sirkulærøkonomi gjennom forsknings- og utviklingssamarbeid ledet fra Grenland i Telemark.

SCG Chemicals har utnevnt den tidligere Norner-direktøren Tine Rørvik som Innovasjons- og Teknologi-direktør i Europa.

Erfaring fra innovasjon og ledelse
Tine Rørvik har 15 års ledelseserfaring innenfor innovasjon og har i løpet av de siste 10 årene etablert og ledet oppbyggingen av plastforskningssenteret Norner på Stathelle i Telemark. Før dette var hun forskningssjef i Borealis der hun blant annet styrte de skandinaviske innovasjonssentrene.

– Det er svært viktig å ha en sterk tilstedeværelse i Europa og samarbeid med teknologileverandører, ledende institutter og sterke merkevarer for å ligge i front på bærekraftig animasjon, sier Tine Rørvik.

– Jeg setter pris på å kunne bruke min erfaring for å lede utviklingen av ny teknologi for en bedre sirkulærøkonomi og kommer til å jobbe tett med konsernledelsen framover, sier hun.

Eier av Norner
SCG er en av de største integrerte petrokjemivirksomhetene i Asia og en del av SCG-konsernet som har en svært sentral virksomhet i Sør-Øst Asia med mer enn 50 000 ansatte. 

For å utvikle nye produkter og business har SCG Chemicals stor fokus på å knytte til seg de beste teknologi miljøene globalt i tillegg til avanserte fasiliteter og høy kompetanse internt. 

De har i dag allerede omfattende forskningssamarbeid i Europa gjennom eierskap i Norner og gjennom Oxford Centre of Excellence og en rekke andre aktører, men ønsker nå å styrke innsatsen ytterligere.

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl