Fra 2021 til 2023 økte Tetra Pak salget av emballasje som inneholder plantebaserte polymerer med omtrent 46 prosent. Dette går fram av en vitenskapelig studie som Tetra Pak nå har publisert.
I studien undersøkte Tetra Pak mat- og drikkeprodusenters holdning til bærekraft, i dag og om fem år, og resultatene fra studien viser at dagens mat- og drikkevareselskaper jobber med å redusere bruken av plast som svar på forbrukernes etterspørsel. Tre av de fem vanligste bærekraftsløftene fra bedrifter handler om å redusere bruken av plast, og 77 prosent av dem uttrykker vilje til å akseptere kostnadene ved å innføre bærekraftig arbeidspraksis.
Halvparten av selskapene i undersøkelsen oppga at forbrukernes etterspørsel er hovedkatalysatoren bak beslutningen om å introdusere nye bærekraftige løsninger innen produksjon og prosessering. Svarene gjenspeiler oppfatningene av en egen forbrukerundersøkelse utført av Tetra Pak om emballasje. Den viste at kjøpsintensjonen blant nesten tre av fire respondenter (74 prosent) økte dersom en bedrift snakket om miljøspørsmål, mens 42 prosent mente at «bærekraftig emballasje» rettferdiggjorde en høyere pris. Dette gjør at bransjen kan føle seg trygg på å innføre en forretningsmodell som reduserer miljøbelastningen.
– Tetra Paks innovasjonsstrategi er drevet av fornybarhet og resirkulerbarhet for å sikre reduserte karbondioksidutslipp og sirkulær bruk av materialer samtidig som behovet for bærekraftig matemballasje dekkes. Forskningsfunn viser at pappemballasje blir sett på av forbrukere som den mest «holdbare» drikkevareemballasjen, mens plast anses som den minst holdbare.
– Det er et tydelig bevis på at vi er på rett vei. Det er nok å slå fast at vi i 2023 solgte 46 prosent mer emballasje, produsert med plantebaserte polymerer sammenlignet med 2021, for å se at industrien virkelig ønsker å endre seg, sier Gilles Tisserand, Vice President, Climate & Biodiversity i Tetra Pak.
En fotnote til studien viser at Tetra Pak solgte 7,1 milliarder pakker med plantebaserte polymerer i 2021. I løpet av året 2022 økte andelen til 8,8 milliarder pakker med plantebaserte polymerer og i 2023 ble det solgt 10,4 milliarder Tetra Pak-kartonger med plantebaserte polymerer. [Disse volumene inkluderer ikke Blend in BIO (BiB) solgt i Brasil. BiB er en blanding av 75 prosent LDPE og 25 prosent plantebasert LDPE.]
Tetra Pak skriver i en pressemelding om forskningsstudien at bedriftenes fokus på miljøpåvirkning ser ut til å være på et vippepunkt, hvor prosentandelen som ser behovet for raskt å innføre metoder som fører til lavere karbondioksidutslipp fra verdens matsystem er ventet å øke med 10 prosentpoeng de neste fem årene – fra 49 til 59 prosent. Da bedrifter ble spurt om hvordan leverandører av emballasje og prosessløsninger kan bidra, nevnte 65 prosent av bedriftene viktigheten av produktutvikling, og bekreftet den kritiske rollen som innovasjon kan spille i den globale kampen mot klimaendringer.