
Mens handelsstanden i Norge har innført en frivillig ordning der handelen selv har pålagt seg en kontingent på posene til inntekt for Handelens Miljøfond, ble det i Sverige innført en skatt på posene. 1. november ble denne skatten fjernet etter at Sverige hadde oppnådd målet for redusert bruk av plastposer.
Imidlertid rammet den svenske skatten også poser lagd i de nye ikke-fossile og komposterbare materialene. Salget av slike poser døde over natten da avgiften på tre kroner ble innført i 2020 – samtidig som salget av avgiftsfrie avfallsposer laget av fossile materialer skjøt fart.
– Egentlig var det en avgift på poser som ikke var laget av papir, sier Peter Stenström ved Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Gaia Biomaterials har utviklet og produserer Biodolomer – et komposterbart materiale med kalkstein/kritt som underlag som ikke avgir mikroplast og som – ved forbrenning – gir ca 80 % mindre CO2 enn fossil plast. Før avgiften ble innført tok man jevnt og trutt markedsandeler fra fossil plast, men da avgiften ble innført døde dette markedet over natten.
– Loven var skikkelig merkelig. Det handlet ikke om miljøet, men bare om hvordan materialet ble oppfattet, sier administrerende direktør i Gaia Biomaterials, Peter Stenström.
– Materialet vårt fikk samme avgift som fossile poser, mens importerte fossile søppelsekker på rull helt slapp unna skattleggingen.
Skatten ble innført i 2020 for å oppnå EUs forbruksmål for plastposer. De siste to årene har forbruket av tynne plastposer i Sverige vært under 20 plastposer per person per år. Forbruket er derfor langt under EUs mål på maks 40 tynne bæreposer per person per år, heter det i en pressemelding fra det svenske finansdepartementet i anledning avviklingen.
Samme dag som avgiften ble fjernet satte matvarekjeden Coop prisen på plastposer ned med tre kroner fra 6,95 til 3,95 kroner, og de andre kjedene fulgte etter.
Mens svenskene stort sett gikk over til papirposer etter at skatten ble innført, har matvarekjedene i Norge gått for å selge flerbruksposer i stoff.
Ifølge Peter Stenström har Sverige fokusert mer på metode enn på resultater. I dag står Sverige kun for en liten del av selskapets omsetning og USA er på vei til å bli deres største marked. Selskapet har også nylig signert en agentavtale med Smartpack S.A i Chile for distribusjon av selskapets komposterbare alternativ Biodolomer. Det er deres første byråavtale i Latin-Amerika.
Siden kunngjøringen om at plastposeavgiften fjernes 1. november, har imidlertid interessen for bæreposer fra Biodolomer økt drastisk. Bestillingene strømmer på og nye medarbeidere er ansatt.
– Det er bra at lovgiverne har tatt sin fornuft i varetekt. Nå handler det om å lære folk og handelstand at plastposer og «poser som ser ut som plast» ikke er det samme, avslutter Peter Stenström. En mildt sagt krevende oppgave.