
Vi har fortalt om flere retur-/gjenbrukssystemer for kaffekopper og andre matserveringsbeholdere. Selv om mange av disse hadde bredere ambisjoner på regional eller til og med nasjonal skala (som ikke fungerte), er den siste trenden at «Closed Loop»-systemer skal rulles ut i et mer lokalt miljø som en by eller på et større sted.
Det siste av disse, Borrow Cup-prosjektet, er bemerkelsesverdig ettersom det har støtte fra flere store varemerker og arenaer som opererer i Glasgow hvor det ble lansert i januar. Initiativet for returbegre støttes av store forhandlere, inkludert Costa Coffee, Caffè Nero og Burger King UK, med mål om å redusere de rapporterte 388,7 millioner engangsbegrene som brukes i Skottland hvert år.
De tre forhandlerne har gått sammen om å delta i prosjektet, som ble satt opp av miljøorganisasjonen Hubbub og resirkuleringsstartup Reposit. I tillegg til de tre kjente merkevarene er flere lokale kafeer inkludert Tinderbox, Sprigg, Kelvingrove Museum og Glasgow City Chambers en del av initiativet.
Avery Dennison leverer RFID-skanneteknologi i begrene. Dessverre er det ingen informasjon om nøyaktig hvilken rolle RFID spiller i prosjektet. Det er sannsynlig at det vil bli brukt til å spore koppene langs reisen og hvor de slippes og returneres.
I hovedsak vil kunder som kjøper en drikke på et deltakende utsalgssted få muligheten til å bruke et «lånebeger» mot et innskudd på £1 og vil motta en rabatt eller ekstra lojalitetsbelønninger på de fleste deltakende steder. Begre kommer i tre forskjellige størrelser, og kunder kan returnere dem på et hvilket som helst deltakende sted for enten å gjenbruke dem, bytte mot et rent beger til neste drikke, få tilbake depositumet eller motta en kupong på et avleveringssted.
Prosjektet er finansiert av de tre forhandlerne sammen med Ecosurety, Bunzl, British Plastics Federation og KFC. Industripartnere har også støttet prosjektet med begrene fra Berry, vaskeutstyr fra Electrolux i tillegg til RFID-elementet fra Avery Dennison. Den er også støttet av Keep Scotland Beautiful og Biffa.
«Borrow Cup» har som mål å teste om det å tilby et gjenbrukbart alternativ ved kilden og gjøre det mer praktisk for kundene ved å tilby et nettverk av returpunkter resulterer i at færre engangsbegre brukes. Mange forbrukere hevder å eie gjenbrukbare kopper, begre og krus, men bare rundt en tredjedel bruker dem, og da mindre enn en gang i måneden.
Systemet er utviklet for å være enkelt (uten apper eller registreringer) og vil bruke sporing og målinger for å finne ut hvordan systemet kan være miljømessig og økonomisk levedyktig. Hubbub samarbeider med Carbon Bright for å vurdere miljøpåvirkningen av Borrow Cup og planlegger å utvide initiativet ytterligere basert på Glasgow-prøven, som vil vare i tre måneder.
Kilde: AIPIA (Active & Intelligent Packaging Industry Association)