En bølge brer seg blant store internasjonale konserner, der en etter en dropper plast og går over til andre emballasjematerialer som papir eller bambus.
Tidligere har McDonald’s og Iceland Foods sagt nei til plast, og i forrige uke kunne danske Emballagefokus melde at Ryanair dropper all ikke-gjenbrukbar plastemballasje.
Erstatter plastskumkopp med dobbeltvegget papirkopp
Denne uken melder kjeden Dunkin’ Donuts at de dropper alle såkalte «foam cups» og i stedet serverer kaffen i en dobbeltvegget papirkopp. Materialet er sertifisert av Sustainable Forestry Initiative Standard slik at man ikke brenner fingrene på den varme kaffen.
Dunkin’ Donuts er en stor kjede med over 9.000 restauranter bare i USA. Dermed forsvinner over en milliard skumkopper fra markedet.
Overgangen fra plast er en prosess som har pågått en stund hos Dunkin’ Donuts, som også tidligere har kuttet ut materialer. I 2014 ble PET-lokkene til kalde drikker byttet ut med lokk av 100 prosent resirkulert PP.