Stora Enso og Vogue Scandinavia vant Red Dot Award

PUBLISERT: 19 august 2021
OPPDATERT: 26 januar

Emballasjen erstatter tradisjonell engangs plastfilm som ofte brukes på magasiner.||

Red Dot Design Award gikk til Stora Enso og Vogue Scandinavia, som har erstattet plast med fornybare materialer i magasinemballasjen.

Emballasjen, som er helt karbonnøytral, er laget av fornybare råmaterialer og er effektiv i produksjonen. Den første utgaven av Vogue Scandinavia ble utgitt i august.

Red Dot Award ble gitt for eksepsjonell designkvalitet og kreative løsninger i kategorien «Brands & Communication design». Med rundt 20.000 bidrag er Red Dot Award verdens største designkonkurranse.
Vinneremballasjen kommer i to versjoner; Normal Edition og Collector’s Item Limited Edition. Begge er laget av Ensocoat fra Stora Enso. Alle materialene er fiberbaserte og fornybare og reflekterer dermed Vogue Scandinavias engasjement for bærekraftig utvikling,

Limited Edition består av harde bokser med matchende kunst og gravering inspirert av den svenske kunstneren Hilma Kint.

Emballasjen erstatter tradisjonell engangs plastfilm som ofte brukes på magasiner. Limited Edition består av harde bokser med matchende kunst og gravering inspirert av den svenske kunstneren Hilma Kint.

Magasinet og emballasjen er designet for å spares og lagres i lesernes bokhyller slik at de kan leses igjen og igjen.

Retter oppmerksomhet mot dagens utfordringer

– Jeg er spesielt glad for at Red Dot Awaards Brands & Communications Design belønnet prosjekter som tar tak i dagens utfordringer, sier Peter Zec, grunnlegger og CEO i Red Dot.

– Det er flott at Stora Enso og Vogue Scandinavia har tatt stilling og et antatt ansvar ved å rette oppmerksomheten på de utfordringene vi ser i dag. Med den enestående designkvaliteten gir prosjektet et klart budskap som kan forandre holdninger og få folk til å tenke annerledes.

Vogue Scandinavia lanseres som et nytt tilbud i det nordiske medielandskapet og for å vise vei i bærekraftig retning.

– Vi vil ta det neste skrittet inn i fremtiden og modernisere hele konseptet for hvordan magasinjournalistikk, ikke bare leses, men utføres og oppleves av forbrukerne, sier Martina Bonnier, sjefredaktør for Vogue Scandinavia.

– Stora Enso er en perfekt partner å gjøre dette sammen med, de er sanne innovatører i karbonnøytral emballasjedesign.

David Ekeberg, EVP Packaging Solutions i Stora Enso sier at Vogue Scandinavia har vært en sann inspirasjon å jobbe med, siden de flytter grensene i alt de gjør.

– Deres ambisjoner kombinert med erfaring med emballasjedesign og bærekraft hjelper til å bygge en grønnere moteindustri, sier han.

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red