Stora Enso og Vogue Scandinavia vant Red Dot Award

PUBLISERT: 19 august 2021
OPPDATERT: 26 januar

Emballasjen erstatter tradisjonell engangs plastfilm som ofte brukes på magasiner.||

Red Dot Design Award gikk til Stora Enso og Vogue Scandinavia, som har erstattet plast med fornybare materialer i magasinemballasjen.

Emballasjen, som er helt karbonnøytral, er laget av fornybare råmaterialer og er effektiv i produksjonen. Den første utgaven av Vogue Scandinavia ble utgitt i august.

Red Dot Award ble gitt for eksepsjonell designkvalitet og kreative løsninger i kategorien «Brands & Communication design». Med rundt 20.000 bidrag er Red Dot Award verdens største designkonkurranse.
Vinneremballasjen kommer i to versjoner; Normal Edition og Collector’s Item Limited Edition. Begge er laget av Ensocoat fra Stora Enso. Alle materialene er fiberbaserte og fornybare og reflekterer dermed Vogue Scandinavias engasjement for bærekraftig utvikling,

Limited Edition består av harde bokser med matchende kunst og gravering inspirert av den svenske kunstneren Hilma Kint.

Emballasjen erstatter tradisjonell engangs plastfilm som ofte brukes på magasiner. Limited Edition består av harde bokser med matchende kunst og gravering inspirert av den svenske kunstneren Hilma Kint.

Magasinet og emballasjen er designet for å spares og lagres i lesernes bokhyller slik at de kan leses igjen og igjen.

Retter oppmerksomhet mot dagens utfordringer

– Jeg er spesielt glad for at Red Dot Awaards Brands & Communications Design belønnet prosjekter som tar tak i dagens utfordringer, sier Peter Zec, grunnlegger og CEO i Red Dot.

– Det er flott at Stora Enso og Vogue Scandinavia har tatt stilling og et antatt ansvar ved å rette oppmerksomheten på de utfordringene vi ser i dag. Med den enestående designkvaliteten gir prosjektet et klart budskap som kan forandre holdninger og få folk til å tenke annerledes.

Vogue Scandinavia lanseres som et nytt tilbud i det nordiske medielandskapet og for å vise vei i bærekraftig retning.

– Vi vil ta det neste skrittet inn i fremtiden og modernisere hele konseptet for hvordan magasinjournalistikk, ikke bare leses, men utføres og oppleves av forbrukerne, sier Martina Bonnier, sjefredaktør for Vogue Scandinavia.

– Stora Enso er en perfekt partner å gjøre dette sammen med, de er sanne innovatører i karbonnøytral emballasjedesign.

David Ekeberg, EVP Packaging Solutions i Stora Enso sier at Vogue Scandinavia har vært en sann inspirasjon å jobbe med, siden de flytter grensene i alt de gjør.

– Deres ambisjoner kombinert med erfaring med emballasjedesign og bærekraft hjelper til å bygge en grønnere moteindustri, sier han.

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot