Lanserer industriskala gjenvinning av papirkopper

PUBLISERT: 16 september 2022
OPPDATERT: 26 januar


Gjennom forente krefter lanserer Stora Enso og Huhtamaki et nytt initiativ for innsamling og gjenvinning av papirkopper i industriskala i Europa.


Prosjektet, som har fått navnet The Cup Collective, er det første i sitt slag i Europa, da det har som mål å resirkulere og fange opp verdien i brukte papirkopper i industriskala. Programmet vil først bli innført i Benelux med mål om å sette nye standarder for innsamling og resirkulering av papirkopper i Europa.

Har invitert partnere

Prosjektet har sendt ut invitasjoner til partnere i hele verdikjeden de ber dem om å involvere seg i en europeisk systemløsning.
EU har satt resirkuleringsmål for papir og papp på 85 prosent innen 2030. Papirkopper er gjenvinnbare, men trenger å samles før de kan gjøres om til nye papirprodukter. The Cup Collective vil skape den nødvendige infrastrukturen for å kunne øke resirkuleringsraten for trefiberen i papirkoppene. Først og fremst skal programmet gjøre det lettere for forbrukere og bedrifter å samle brukte papirkopper for regenerering til verdifulle resirkulerte råvarer.

Starter i Brussel og Amsterdam

De første avfallskurvene for innsamling av papirkopper vil være tilgjengelige i restauranter, kafeer, kontorbygninger og transportsentre i storbyområdene i Brussel og Amsterdam. Koppeprogrammet har son mål å resirkulere en halv milliard papirkopper de første to årene, og det er designet for å kunne skaleres. Det betyr at gjenvinningsvolumene for trefiber kan økes betydelig i Europa.

Programmet styres av Co-Cre8-Cocre8 earth, som er et britisk firma med 10 års erfaring med design og implementering av gjenvinningsprogrammer i Europa.

-Huhtamaki er en verdensleder i å utvikle og produsere gjenvinnbare fiberprodukter, For oss teller hver kopp, sier Eric Le Lay, President i Fiber Foodservice EAO i Huhtamaki.

Vil akselerere overgangen til sirkulær økonomi

– Stora Enso vil akselerere sirkulariteten for alle emballasjematerialer, og vi har et glimrende grunnlag for å få det til å skje. Pappen vi lager er designet for gjenvinning, og våre fabrikker, inkludert Langerbrugge i Belgia, kan prosessere og resirkulere papirkopp til nye fiberbasert produkter, sier Hannu Ksurinien, EVP Stora Enso Packaging Material division.

-Sammen med Huhtamaki og Co-Cre8 vil vi nå være i stand til å tilby en plattform for å samle inn og fange papirkoppfibrenes verdi i industriell skala.
Kollektivet ber dem som er interessert i delta i dette programmet om å kontakte Co-Cre8 gjennom Cup Collective: https://thecupcollective.eu

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors