Stopp i svenskehandelen har gitt svært gode tall for panting

PUBLISERT: 19 oktober 2020
OPPDATERT: 26 januar

Kjell Olav Maldum rapporterer om gode panteresultater under Covid-19.

Hele 92 prosent av alle bokser og flasker er pantet så langt i år. Nå ber Infinitum politikerne om å endre grunnavgiften, slik at flere fortsetter å pante alt.


– Koronastengte grenser førte til at de fleste bokser og flasker som ble tømt i Norge var norske, og kunne pantes, sier administrerende direktør Kjell Olav Maldum i panteselskapet Infinitum.

– Det bidro til at flere pantet alt, og til at den totale panteandelen til og med august økte til hele 92,6 prosent for bokser og 91,2 prosent for flasker, mot 90 prosent ved årsskiftet.

Viser hvor mye som kjøpes i Sverige

Grensestengingen gir et bilde av hvor mye øl og brus som vanligvis kjøpes i nabolandene. Ifølge tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) ble det solgt nesten 63 millioner liter mer drikkevarer i Norge i perioden juni-august i år enn i samme periode i fjor.

Bransjen forklarer det med stopp i grensehandelen. For Infinitum har økningen vært på over 106 millioner bokser så lang i år.

– Tallene viser at politikerne må revurdere avgiftsmodellen. Alle bokser og flasker har en grunnavgift på 1,23 som bidrar til at drikkevarene i Norge blir dyrere enn i Sverige, mener Maldum.

– Avgiften gir staten inntekter, men reduserer samtidig norsk handel, de totale skatteinntektene og miljøeffektiviteten. Vi foreslår en endring av denne avgiften, slik at den reduseres når bryggeriene bruker bokser og flasker av resirkulert materiale, sier pantesjefen.

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x