Sporing og merking av kjøtt er ikke god nok, ifølge ESA

PUBLISERT: 15 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar


Norge må forbedre kontrollen med sporing, merking og bruk av tilsetninger i kjøttprodukter. Det er konklusjonen til EFTAs overvåkingsorgan ESA.
 
Etter en inspeksjon i Norge i fjor høst, mener ESA at det norske kontrollsystemet for sporing og merking av produkter med kjøtt, og bruken av tilsetningsstoffer i slike produkter, ikke er godt nok utviklet.
 
Heller ikke kontrollene utført av Mattilsynet blir godt nok gjennomført. ESAs inspeksjon i oktober i fjor resulterte i tre hovedkonklusjoner, heter det i en pressemelding fra overvåkingsorganet.
 
Ikke ofte nok
ESA oppdaget under kontrollen at Mattilsynets system for offentlig tilsyn og rapportering riktignok følger dokumenterte prosedyrer, men at hyppigheten av tilsynet ikke på en systematisk måte er basert på risikoen.

Kontrollen viste også at alle de ti bedriftene i næringsmiddelindustrien som ble besøkt, i hovedsak hadde sporingssystemer på plass. Men ESA bemerker at Mattilsynets kontroller kun dekker en del av kravene til sporing og merking.

At Mattilsynet ikke oppdaget mangler gjennom sitt tilsyn, gjør kontrollen mindre effektiv. Den ufullstendige kontrollen kan skyldes manglende instrukser, opplæring og koordinering, heter det i rapporten.

Mangelfull sporing
ESAs inspeksjon inneholdt også en sporingsøvelse der Mattilsynet skulle spore prøver gjennom matproduksjonskjeden, fra butikk tilbake til slaktehus.

De norske resultatene blir betraktet som ufullstendige fordi dokumentasjonen ikke godt nok avdekket forbindelsen mellom produktet og ingrediensene.

Rapporten fra EFTAs overvåkingsorgan gir flere anbefalinger for å utbedre mangler og forbedre kontrollsystemet i Norge. Ifølge ESA har norske myndigheter tatt anmerkningene til etterretning og laget en handlingsplan som følger disse anbefalingene.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x