Den nye emballasjen for vakuumpakket First Price-kjøttdeig og karbonadedeig bruker mindre plast og tar mindre plass. Det gir færre trailere på veiene.
First Price-produktene fra NorgesGruppen er populære blant kundene, og kjøttdeig og karbonadedeig er blant bestselgerne gjennom flere år. En ide fra en ansatt i NorgesGruppen om ny emballasje på de to produktene, gir blant annet færre lastebiler på veiene. De nye pakningene, som kom i butikk i februar, har blitt svært godt mottatt av kundene, skriver NorgesGruppen i en pressemelding.
– Som et ledd i arbeidet med å gjøre alle våre produkter så miljøvennlige som mulig, har vi utviklet en ny vakuumpakke for kjøttdeig og karbonadedeig, sier administrerende direktør for NorgesGruppens egne merkevarer, Odd Ture Wang.
– Det betyr helt enkelt, mindre luft og mindre emballasje, og dermed også flere pakker på hver lastebil.
Færre lastebiler på veien
Basert på salgstall fra 2019, vil endringen tilsvare omtrent 200 færre lastebiler i året på å frakte de to produktene fra produsent og ut i butikk. Antall paller blir halvert, fordi fyllingsgraden øker fra 36 prosent til 63 prosent på hver deig.
– Det er enkelt å se hvor mye mindre luft som fraktes, når du sammenligner gammel og ny emballasje. Likevel er ikke dette noe som har vært enkelt å utvikle. Vi har vært helt klare på at det ikke skulle påvirke matkvaliteten overhodet, forteller Wang.
Vakuumpakket kjøttdeig er ikke nytt, det finnes i flere land verden rundt. Det som imidlertid er nytt, er at holdbarheten på produktet fortsatt er like lang som ved tradisjonell emballasje.
20 tonn plast spart hvert år
NorgesGruppen har mål om å redusere plastbruk med 20 prosent innen 2025, og jobber systematisk med å fjerne og redusere plast på produkter.
Den nye emballasjen til kjøttdeigen og karbonadedeigen til First Price veier tre gram mindre, og på grunn av det store volumet, betyr det faktisk 20 tonn redusert plast i året.
– Alle bekker små, er vår filosofi. Vi legger bærekraftige valg til grunn i all produktutvikling. I 2019 gjennomførte vi endringer i bærekraftig retning på 132 av NorgesGruppens egne merkevarer, og dette eksemplet er ett av dem, sier Wang.
Fornøyde kunder
NorgesGruppens kunder har ønsket de nye pakningene velkommen. Salgstallene er gode, og tilbakemeldingene fra kundene er at det er positivt med både besparelser for miljøet, og plassbesparelse i eget kjøleskap.
– Vi jobber med å få flere av våre deiger som vakuumpakket i løpet av 2020, sier Wang.
Case som viser vei
– 20 tonn mindre plast og færre biler på veiene! Dette caset viser virkelig mulighetene vi har, når ett produkt alene kan vise til slike resultater.
Morgendagens forbruker vil etterspørre fotavtrykket vårt og velge deretter, sier styreleder i ASKO, Torbjørn Johannson.