Mindre plast og mindre luft med emballasjeinnovasjon på kjøtt

PUBLISERT: 25 mai 2020
OPPDATERT: 26 januar

Den nye emballasjen til First Price karbonadedeig og kjøttdeig sparer mye luft og plast.||Den nye emballasjen til kjøttdeigen og karbonadedeigen til First Price veier tre gram mindre. Med stort volum betyr det faktisk 20 tonn redusert plast i året.||Odd Ture Wang

Den nye emballasjen for vakuumpakket First Price-kjøttdeig og karbonadedeig bruker mindre plast og tar mindre plass. Det gir færre trailere på veiene. 

Den nye emballasjen til kjøttdeigen og karbonadedeigen til First Price veier tre gram mindre. Med stort volum betyr det faktisk 20 tonn redusert plast i året.

First Price-produktene fra NorgesGruppen er populære blant kundene, og kjøttdeig og karbonadedeig er blant bestselgerne gjennom flere år. En ide fra en ansatt i NorgesGruppen om ny emballasje på de to produktene, gir blant annet færre lastebiler på veiene. De nye pakningene, som kom i butikk i februar, har blitt svært godt mottatt av kundene, skriver NorgesGruppen i en pressemelding.

– Som et ledd i arbeidet med å gjøre alle våre produkter så miljøvennlige som mulig, har vi utviklet en ny vakuumpakke for kjøttdeig og karbonadedeig, sier administrerende direktør for NorgesGruppens egne merkevarer, Odd Ture Wang.

– Det betyr helt enkelt, mindre luft og mindre emballasje, og dermed også flere pakker på hver lastebil.

Færre lastebiler på veien

Basert på salgstall fra 2019, vil endringen tilsvare omtrent 200 færre lastebiler i året på å frakte de to produktene fra produsent og ut i butikk. Antall paller blir halvert, fordi fyllingsgraden øker fra 36 prosent til 63 prosent på hver deig.

– Det er enkelt å se hvor mye mindre luft som fraktes, når du sammenligner gammel og ny emballasje. Likevel er ikke dette noe som har vært enkelt å utvikle. Vi har vært helt klare på at det ikke skulle påvirke matkvaliteten overhodet, forteller Wang.

Vakuumpakket kjøttdeig er ikke nytt, det finnes i flere land verden rundt. Det som imidlertid er nytt, er at holdbarheten på produktet fortsatt er like lang som ved tradisjonell emballasje.

– Det er enkelt å se hvor mye mindre luft som fraktes, når du sammenligner gammel og ny emballasje. Likevel er ikke dette noe som har vært enkelt å utvikle, sier Odd Ture Wang
20 tonn plast spart hvert år

NorgesGruppen har mål om å redusere plastbruk med 20 prosent innen 2025, og jobber systematisk med å fjerne og redusere plast på produkter.
Den nye emballasjen til kjøttdeigen og karbonadedeigen til First Price veier tre gram mindre, og på grunn av det store volumet, betyr det faktisk 20 tonn redusert plast i året.

– Alle bekker små, er vår filosofi. Vi legger bærekraftige valg til grunn i all produktutvikling. I 2019 gjennomførte vi endringer i bærekraftig retning på 132 av NorgesGruppens egne merkevarer, og dette eksemplet er ett av dem, sier Wang.

Fornøyde kunder

NorgesGruppens kunder har ønsket de nye pakningene velkommen. Salgstallene er gode, og tilbakemeldingene fra kundene er at det er positivt med både besparelser for miljøet, og plassbesparelse i eget kjøleskap.

– Vi jobber med å få flere av våre deiger som vakuumpakket i løpet av 2020, sier Wang.
Case som viser vei
– 20 tonn mindre plast og færre biler på veiene! Dette caset viser virkelig mulighetene vi har, når ett produkt alene kan vise til slike resultater.

Morgendagens forbruker vil etterspørre fotavtrykket vårt og velge deretter, sier styreleder i ASKO, Torbjørn Johannson.

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x